Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



torsdag 5. august 2010

Ord og uttrykk man ikke helt forstår II

I serien «Ord og uttrykk man ikke helt forstår» kommer omsider del 2.

Det er tid for blåbærplukking, for de som gidder. Jeg giddet i fjor, i år er jeg liksom ikke kommet helt i sving ennå, og nå har vel kanskje noen andre vært og tømt tuene, jeg får vel med tid og stunder ta en kikk og se etter.

Men hva er bakgrunnen for uttrykket «Bare blåbær»? Enkelt, skal det liksom bety.
Men blåbær er på ingen måte «bare». De er et slit å skaffe, spør dere meg.
Først må man gå krumbøyd rundt i skogen, og plukke de ganske små bærene, med fare for hoggormangrep, for ikke snakke om myggen, eller knotten som man sier her vest, som bare elsker å være med på blåbærplukking. I fjor virret jeg rundt med et myggnett trædd ned over hodet, med nykjøpt blåbærplukker. Blåbær ble det jo, men det var jammen ikke «bare blåbær» å komme hjem med 1 kilo blåbær og 2,3 kilo blad, kongler og annet udefinerbart skogrusk som måtte sorteres vekk. Og for ikke å snakke om de bitte små stilkene som har en tendens til å fremdeles henge fast på blåbæret, og som i alle fall jeg ikke synes smaker spesielt godt.

Nei gi meg en jordbæråker eller en bringebærbusk, eller et epletre, da kan man snakke om «bare».

Kattevask - En sjuskete liten vask.

Vel, vel, jeg har katt, og er det noen som vasker seg grundig, så er det katten. Flere ganger daglig, fra topp til tå, er den i gang med stell og puss. Når ser man en skitten eller illeluktende katt?
Nei det må være en kattehatende hundeeier som har funnet på dette idiotiske uttrykket... for hunder de vasker seg jo...aldri!

Å sitte med skjegget i postkassen - Å sitte der igjen som taper, eller å ha blitt lurt, bli til spott og spe for sin udugelighet.

Skjegg i postkasse, det klinger liksom ingen logiske bjeller i mitt hode hva som kan være bakgrunnen til dette uttrykket. Er det bare menn med skjegg som opplever dette, er de så ivrige etter å få post at de stikker hele hodet ned i postkassen for å se om det er noe der, med det resultatet at skjegget setter seg fast i noe? Og hvorfor sitter de?

Komplett uforståelig opphav her spør dere meg.

Få så hatten passer - Bli utskjelt.
Om hatten ikke passer i utgangspunktet har man vært en smule uheldig med hattekjøpet, men om den er for stor eller for liten sies det intet om.
Hva man får kommer heller ikke klart frem. Kjeft, juling? Får man en lusing, så man hovner opp i hodet så den litt for store hatten endelig passer, eller er det håret som rives av i feiden, så det blir litt mindre som skal inn i hatten? Vanskelig å si, uforståelig dette og.

Smake sin egen medisin - Få som fortjent, i negativ betydning.
Tja, medisin man selv har laget vet man jo hva inneholder, og hvem vil vel lage dårlig medisin til seg selv?

Dyreuttrykk er ganske vanlig, som:
Bjørnetjeneste - Hjelp som virker mot sin hensikt.
Stakkars bjørner, hva galt har de gjort for å beskyldes for dette, de tusler stort sett rundt i skogen på jakt etter bær.

Griseflaks - Er grisen et spesielt heldig dyr? Lukter vondt, og ender ofte opp som koteletter, sånn passelig heldig vil nå jeg si.

Glad laks - Har aldri snakket med en laks, kanskje er de glade, hva vet jeg?

Frisk som en fisk - Med tanke på hvor de vanligvis befinner seg, det er både vått og kaldt der, vil jeg tror at også fisker kan bli syke, jeg har dessuten hatt akvarium, og sett litt av hvert av fiskesykdommer, så dette er også et meningsløst uttrykk i mine ører.

Ta seg vann over hodet - Ta på seg for mye.
Som gammel bergenser er man vant til vann over hodet, men dette ordner seg stort sett helt uten at man trenger å gjøre noe aktivt for å fremprovosere det, er nå min erfaring.

Alle gode ting er tre - Tja er de det? Tre er ofte en for mye mener nå jeg, tre venninner blir ofte bare krangel og bråk, og det er vel en grunn til at folk flest foretrekker å holde sammen som par?

Gikk rett vest - Ble fullstendig fiasko.
Hallo?
Og hvem kom så på dette? Noen på Østlandet kanskje?

Vil tro det ja.



Katt i vask. Mulig opphavet til kattevask rett og slett er en feiltolking..?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar