Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



mandag 3. januar 2011

Scrabble

Driver du med scrabble?

Har du vridd hjernen din i lett fortvilelse eller felt dine modige tårer over å ha fått bokstaven C eller W?
Har du sittet der med fanget fullt av konsonanter og drømt om en vokal eller to?

Vi børstet støvet at scrabble i julen, og det ble noen runder, men det er enklere sagt en gjort å få de 7 bokstavene til å bli et forståelig ord , og så få det plassert sammen med det som allerede finnes på brettet av kryssende ord, og at på til få noen brukbare poeng utav det.

En viss usikkerhet angående ordet hæ fikk meg til å søke på nettet, da kom jeg over en liten scrabble-blogg, og jammen finnes det flere lovlige ord der ute enn man skulle tro, selv på bare to bokstaver.

Navn og forkortelser er jo ikke lov, men listen over to-bokstavers ord er denne:

AD AG AH AI AK AL AM AN AP AR AS AT AU AV
BA BE BI BO BU BY BÆ BØ
DA DE DI DO DU DY DØ DÅ
EA ED EI EL EN ER ES ET EV EX
FA FE FY FØ FÅ
GA GI GÅ
HA HE HI HM HO HU HY HÆ HØ HÅ
ID IL IN IR IS IT
JA JO
KU KØ KÅ
LA LE LI LO LU LY LØ LÅ
MI MO MY MØ MÅ
NE NI NU NY NØ NÅ
OG OI OK OL OM OR OS
PI PØ PÅ
RA RE RI RO RU RY RÅ
SA SE SI SU SY SÅ
TA TE TI TO TU TY TØ TÅ
UL UR UT
VA VE VI VY VÅ
YL YR YT
ÆR
ØD ØK ØL ØM ØR ØS ØV ØY
ÅA ÅE ÅK ÅL ÅR ÅS ÅT

Og ord med w, er det helt umulig?

Å neida, den listen finner man her.

Så har visst ikke scrabble-bloggerne kommet seg lenger, kunne godt tenkt meg å se den c-listen og, med tid og stunder dukker den kanskje opp?

Så nå er det bare å pugge..

1 kommentar:

  1. Kjekt med scrabble! Skal sitte med bloggen din tilgjengelig neste gang :)

    SvarSlett