Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



tirsdag 5. april 2011

Nytt hus II

De siste ukene har jeg pløyet huskataloger på jakt etter det perfekte huset... hjelp, dette er ikke lett.

Mange hus er fine, mange hus har en del gode løsninger, men ingen er perfekte.
Og hva vil jeg ha?

Vel funkis og gammel stil er jo begge deler fint på hver sitt vis, men kombinasjonen er ikke så lett.

Utgangspunktet var et hus som de fleste huskataloger har en variant av, en to-etasjer firkantet kasse med valmet tak.

Som disse:

Norbohus sitt Orion.

Mer om Orion finner man her.


Raumarheim fra Boligpartner

Raumarheim har kanskje den planløsningen som falt mest i smak, dessuten ønsker jeg innebygget den midterste delen, gjerne helt opp.

Litt rart at omtrent alle huskataloger har slike hus, men man ser ikke så ofte denne type hus ferdig bygget, skjønner ikke hvorfor.
Men etter at husets herre var ute og vasket vinduer her en dag ble dette med smårutete vinduer plustelig ikke lenger særlig aktuelt...


Så da kom jeg over dette huset, som er en slags moderne variant, men med mye av det samme ellers.
Citrin-lux fra Hibahus.

Citrinlux fra Hibahus

Her er det mye vindu fremme som jeg liker, det er også flere takvinduer, og jeg liker godt det runde vinduet på siden. Ville kanskje trukket vindusdelen fremme litt lenger frem.

Delvis åpen kjøkkenløsning var ikke så dumt, og det er et åpent område midt i huset som slipper ned mye av taklyset, men det tror jeg ikke blir helt aktuelt. Litt unødvendig stor hall nede også.

1-etg
2-etg


Her er også et hus jeg liker litt, terasse mot høyre vil være aktuelt, gjerne delvis overbygget, og at det er overbygget uteplass nede er også bra. Dette heter Aragona.

 
Aragona fra Boligpartner





Høgflya fra Vestlandshus liker jeg også, bla. pga. terassen, men planløsningen er også grei.

Høgflya fra Vestlandshus


 Aurora fra ice-hus var heller ikke så dumt.




Fint hus, men flatt tak er nok ikke aktuelt. Hibahus sitt Gabbra

Hibahus sitt Gabbra

Flott hus fra Boligpartner, men med flatt tak, og ganske dyrt. For store åpne romløsninger for min smak, men ute er det fint. Lucca heter det.




Så fant jeg en side med noen litt mer uvanlige hus, disse var ganske spesielle, og jeg likte godt dette:


Planløsningen er egentlig ganske ordinær, men øverst er det et glassbur og en uteterrasse (som dessverre tilsier flatt tak, som ikke er helt optimalt på Vestlandet)

Flott med stein og det store runde vinduet. Huset heter Langen og arkitekten heter KMK, her kan man bla seg gjennom bilder av huset.
Frykter at det er dyrt da...

2 kommentarer:

  1. Ser du liker de samme hustypene som jeg...;)

    SvarSlett
  2. Kjekt å høre at vi er flere med samme smak. :-) Om du har tips om andre tar jeg med glede imot det..

    SvarSlett