Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



onsdag 23. februar 2011

Nytt hus?

Plutselig hadde vi bestilt oss ny tomt. Kanskje ikke tingen man gjør på impuls... men så har vi enn så lenge bare reservert en, og ikke bundet oss til noe.

Men så kommer spørsmålet, hvilket hus skal man velge?

Sukk, ja si det. Man vil jo ha både og, gammel stil og ny stil er jo begge deler fint på hver sin måte. Ett plan er praktisk, men flere etasjer er bedre for utsikten.
Jeg har alltid ønsket meg et hus i stein. Skikkelig fin naturstein, den typen man kan se i England. Jeg har vel knapt noen gang sett et sånt hus i Norge, uvisst av hvilken grunn, men tenk hvor vedlikeholdsfritt og ikke minst fint.




 Så har man trehus i eldre stil.


Jeg fant ikke bilde av den type hus jeg tenkte på, men dere skjønner vel poenget.

Så har man funkis.


Mye vinduer?



Sin helt egen stil?:




Opp-ned hus?



Smeltehus? (dette huset er i Sopot i Polen, jeg har sett det med mine egne øyne, det er ikke bildemanipulasjon)



Hus i tre?

Kan vel ta litt tid å få frem et slikt tre på tomten..





Hm.....:

Hva har de gjort med Kjeragbolten?







For den dyrekjære:



For den som er glad i pynt:




Føler kanskje dette utartet litt.... det trengs nok litt mer fintenking, men foreløbig har vi mest sans for dette:


Men jammen er det mange stygge hus, og mange dumme planløsninger der ute. Hvor vanskelig kan det egentlig være, å tegne et hus som både er fint, passelig stort, og med gode planløsninger?

Tydeligvis veldig, veldig vanskelig.

Gode forslag mottas forøvrig med takk!

10 kommentarer:

  1. Kor har det bestilt tomt?

    SvarSlett
  2. Fint sted med utsikt mot sjøen, for fint til å takke nei til.. ;-)

    SvarSlett
  3. Lurer meg på.. Hvis dere har helt klare ideer om sterkt avvikende planløsninger i forhold til det som er standard, hvorfor ikke vurdere å bruke arkitekt?

    Har ikke personlig erfaring, men mener å ha lest at i enkelte tilfeller kan det lønne seg, samtidig som det ikke blir stort dyrere enn standardløsninger.

    Siden det jo ikke er så ofte man bygger hus, så synes jeg det må være absolutt verdt å tenke på! Ellers mange fine hus du har plukket frem her. Så vakkert og særpreget steinhuset er!

    Litt av gleden er jo også å planlegge og drømme seg bort, for siden å falle nesten ned til jorden med den endelige løsningen.

    - Ååååå...utsikt over sjøen. Å...!

    Så heldige dere har vært! Lykke til med husbygging. - Og drømmene!

    SvarSlett
  4. Jo du har rett i det, vi bør involvere en arkitekt, men før vi gjør det føler jeg at vi må ha et utgangspunkt, ha bestemt oss for stil og noenlunde løsning.
    Så foreløbig prøver jeg å tenke litt over hvordan vi vil ha det, noe vet jeg, noe er jeg usikker på. Kjenner en arkitekt som faktisk bygger eget hus i disse dager, så jeg følger jo litt med på hva de gjør, og har en fagperson jeg kan diskutere litt løsninger med.

    Steinhus hadde virkelig vært noe, har alltid hatt en drøm om et slikt, men det er nok ikke tradisjon for det her i landet, og prisen blir vel høy om vi ville satset på det, og usikkert med kvaliteten.

    Utsikt over sjøen vil bli flott, ser fram til det. :-)

    SvarSlett
  5. Finnes det noen måte for å bygge "økologisk bærekraftig" hus med stein i Norge?

    Kan det finnes statlige tiltak for dette?

    Tenk et hus i naturstein, med halm eller stråtak, men komfortabelt, varmt, godt isolert, lettstelt.

    Hvordan går det ellers med husdrømmene?

    SvarSlett
  6. Spørsmålet er kanskje heller om det finnes en måte å bygge økonomisk bærekraftig hus av stein i Norge.. ;-)

    Man ser sjelden steinhus i Norge, jeg har snakket men en jeg kjenner som driver byggfirma, og han sier at tre er uslåelig på pris i forhold til andre materialer, så det er nok noe av grunnen.

    Ser veldig for meg et steinhus ja, men tror det blir vanskelig å få til.

    Husdrømmene står litt på vent for tiden, ting utenfor vår kontroll egentlig, som gjør at vi venter og ser det an litt. Ingen hast for vår del uansett..

    SvarSlett
  7. Hei!
    Denne bloggen er en slik jeg har fundert på å starte... :-)))
    OG, vi skal bygge hus om 2 år. Det skal være et miljøhus UTEN tilknyting til det offentlige vann og avløp..
    Betong og tre, tegnet og bestemt av oss.
    OG, slik det prates idag om enøk, miljø bla, bla kan ikke politikerne nekte oss. Da blir det bråk!!!!
    oppdaget bloggen din i VG idag! Fantastisk.
    Etter 22-7 har det vært mer enn vanskelig å ha meninger som ikke "syns synd på Ap. Ap er årsaken til all dritt vi ser/opplever idagens NOrge.
    Ap bør omdøpes til:

    Fatalistpartiet!

    SvarSlett
  8. Takk for det! Det er lett å starte en blogg, kan anbefale det. :-)
    Kjekt å tegne hus selv, men vanskeligere enn jeg hadde trodd, litt for mange valg å ta. Lykke til, høres spennende ut. Men ellers tror jeg ikke du kommer unna alle de strenge reglene for hvordan et hus skal bygges, det kommer stadig flere regler der.

    Kan ellers anbefale document.no, mye bra info å få der som sjelden dukker opp i våre aviser..

    SvarSlett
  9. Jepp. Jeg har et par aksjer i document.no.
    De er svært viktige i disse tider..(Document.no, altså)

    Ja, vi vet om alle disse reglene. Men gubben er rå, både når det gjelder å takle politikere og andre offentlige uhumskheter.OG har all kunnskapen om byggmaterialer og teknikker...
    Skal holde deg ajour med hvordan det går...

    SvarSlett
  10. Document er det viktigste nettstedet vi har i disse tider ja, mer relevant stoff der enn i våre aviser som stort sett skriver om kjendiser og ikke-nyheter.

    Ja du må holde meg ajour på hvordan det går, høres spennende ut med dette husprosjektet deres. :-)

    SvarSlett