Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



torsdag 12. august 2010

Et nytt og bedre liv.. kanskje?

Da har jeg begynt et nytt og bedre liv.

Nei, jeg skal ikke slutte å si akkurat hva jeg mener om fanatiske og ondsinnede ekstremister og ideologier. Jeg skal ikke bli politisk korrekt og hylle norske medier og norske politikere. Sorry.

Jeg skal bare begynne å spise litt annerledes.

Etter det tidligere omtalte foredraget om fett og omega, ble jeg omsider såpass inspirert, at mine planer (som har vært planer lenge, men ennå ikke var satt ut i live) om et bedre liv endelig ble påbegynt.

Så nå er det karbohydratene som skal kuttes.

Man kan spise fisk, kjøtt, de fleste grønnsaker, egg, en del meieriprodukter, en del fett, men ikke brød, poteter, pasta, ris og ting med sukker. Lettbrus og lettprodukter skal man definitivt holde seg unna.

Hjelp, hvordan skal dette gå.

I følge Atkins, bør man begynne under 20 karbohydrater om dagen, da kommer man i noe som heter ketose. Da begynner kroppen å tære på opplagret fett, siden den ikke blir tilført karbohydrater. Man kan altså spise seg god og mett, på kjøtt og fett, ost, grønnsaker og mye annet, og skal samtidig kunne gå effektivt ned i vekt, og få en sunnere kropp på denne måten. Man får stabilt blodsukker og mindre insulinproduksjon, som er bra for kroppen. Grunnen til mye av dagens helseproblemer er insulin som kroppen må produsere fordi vi spiser for mye dårlige karbohydrater.

Fedon Lindberg har en litt annen teori. Han er veldig opptatt av glykemisk indeks, som er en gradering av forskjellige karbohydrater etter hvor hurtig de taes opp i kroppen. Han er ikke så begeistret for mye fett, og tillater en del karbohydrater.

Foreløbig har jeg satset på Atkins varianten. Jeg spiser omtrent ikke karbohydrater, ellers går det i kjøtt, fisk, oliven( som jeg ikke liker, men som jeg kjenner noen som har spist til de begynte å like det), avokado, egg, ost, rømme, smør, selvlaget lav-karbo-brød, tomater, brokkoli, salat og diverse grønnsaker (men ikke gulerøtter og noen få andre som ikke er «lov». Frukt kan man heller ikke spise noe særlig om man skal være i ketose, da det inneholder for mye karbohydrater.) I tillegg tar jeg Omega-3 tabletter, nattlysolje, vitaminer og mineraler (samlet i en felles tablett)

Det er verdt et forsøk. Er det noen som legger på seg av karbohydrater så er det nok meg. Som jeg tidligere har nevnt klarte jeg å legge på meg et helt års hardt og møysommelig arbeid med trim og sunt kosthold bare på en liten jul. Da mistet jeg liksom piffen.

Colaelsker som jeg er blir ikke dette helt lett, men nå har jeg bestemt meg, så da skal jeg prøve.

Har holdt på i fire dager nå, det går fint så langt, litt trøtt første dagen, men det er bra nå. Jeg spiser meg god og mett ca 4 ganger daglig, og allerede første dagen syntes jeg magen var litt mindre. Ikke det at jeg tror man tar av så raskt, men man blir kanskje litt mindre oppblåst av dette.

Så får vi se hva som skjer. Mange skryter av denne dietten, eller livsformen må man vel kalle det, for de som lever på dette i årevis og er svært fornøyde med det.

Bedre helse er hovedpoenget, ikke bare å ta av noen kilo!



Hm, ser ganske lovlig ut dette..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar