Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 7. august 2010

Den evinnelige burkadebatten.

Jeg skjønner rett og slett ikke at det er noe å diskutere, om man skal tillate tildekking av ansikter i det offentlige rom. Det bør være forbudt, uansett begrunnelse, selvsagt med unntak av bruk av motorsykkelhjelm, mens man er i fart.

Man bruker den meningsløse begrunnelse for å ikke ønske å forby burka og niqab, at det er en menneskerettighet å kle seg som man ønsker.

Vel, om jeg skulle få et sterkt ønske å gå i banken med finlandshette en dag, antar jeg at mine menneskerettigheter rakst ville bli krenket. Om jeg ville ønsket å gå naken på shopping, tror jeg nok også at noen ville grepet inn og satt en stopper for de planene ganske effektivt.

Det er uholdbart at noen skal kunne gå rundt i blant andre mennesker med ansiktet sitt kamuflert eller maskert. Det er kanskje et valg for den personen det gjelder, selv om det for de aller fleste er en manns krav og tvang som tvinger plagg som burka og niqab på disse kvinnene, men hva med mine rettigheter til å kunne se hvem jeg har rundt meg, hva med min trygghet? Det er ikke mitt valg å omgåes mennesker jeg ikke kan se.

Om jeg skulle bli ranet eller overfalt på gaten av en person i burka, hvordan i alle dager skal jeg kunne gi en brukbar beskrivelse overfor politiet? Og om en etterlyst kriminell trer på seg burka og vandrer rundt i byen, hvordan kan politiet få fatt i personen, når han kan gjemme sin identitet så effektivt?

Nå kan man lese at det er begått ran i Frankrike av en person iført burka. Selvsagt måtte dette skje, det har jo også skjedd før, og selvsagt vil det skje igjen, når man på denne måten faktisk har lov til å gjemme seg vekk for vitner og andres blikk.

Snart trer forbud mot burka og niqab i kraft i Frankrike, sunn fornuft tilsier at det blir forbudt i alle siviliserte land, hvor kvinner er likestilte og ikke skal måtte gjemmes bort som vandrende telt, for å hindre å bli beglodd av fremmede menn, fordi hun er en annen og sjalu manns eiendel. For det er dette som faktisk er tanken bak dette plagget.

Begrunnelsen til burka er syk, og det er ingen grunn «what so ever» til å utvise noen som helst respekt for dette skrekkelige, kvinneundertrykkende og krenkende plagget.

Hvem kjemper for de som ikke selv velger å gå i dette plagget sin frihet til å slippe, når så mange er så opptatt med å kjempe for rettighetene til de få som kanskje går med plagget av egen vilje?

Noen fås rett til selvvalgt undertrykkelse skal ikke overgå alle andre borgeres rett til trygghet, så gal kan da ikke verden være?



Blått tøy i vinden, og ikke tvunget ned over et kvinnehode.

2 kommentarer:

  1. Men det er en menneskerett, må du da skjønne! (ironi)
    Menneskerettigheten er blitt big business for dem som kynisk utnytter dem for å få dem avskaffet. Min, din, vår alles sikkerhet er blitt satt tilbake, for å opprettholde "rettighetene" til noen få. Og vi må da være tollerante og forstå at å undertrykke andre mennesker fordi de har en vagina er helt legitim. Om noen av oss blir ranet eller blir sprengt i filler på t-banen fordi en selvmordsbomber hadde et bombebelte under burkaen, ja sånt må vi jo bare tåle. Det er en liten pris å betale for at antirasistene og humanistene skal få føle seg moralsk overlegne.

    Frankrike går foran som et godt eksempel som alle må følge. Den eneste måten å komme dette uvesenet til livs er ved tvang.

    SvarSlett
  2. Ja selv ordet "menneskerettigheter" er i ferd med å bli ødelagt på samme måte som ord som: rasisme, ære og berikelse er blitt det. Og som du sier så er det jo faktisk blitt akseptabelt å undertrykke kvinner, fordi det er en del av ens religion, og religioner må jo aksepteres til fulle eller? Gjelder det også scientologene og satanistene tro? Jeg mener mange blander rett til å tro med rett til å utøve alle deler av sin religion, det er store forskjeller på å tro og mene noe, og så sette det ut i praksis.

    SvarSlett