Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



onsdag 21. juli 2010

Tidtrøyte i drittværet

Det er rett og slett et elendig sommervær.
Regn, regn og atter regn. Idag har jeg, i rein desperasjon, funnet frem symaskinen og sydd putevar. Det er ikke likt meg for å si det sånn. Men vi har bestilt oss nye puter som nevnt, i et litt ukurant mål, 40x80 cm, så putevar i denne størrelsen er jo ikke å oppdrive i dette landet. Så da må man lage dem selv, og hvorfor ikke bruke en elendig feriedag til denslags. I tillegg har jeg faktisk STRØKET. Jeg dro fram strykejernet og STRØK putevar... Dette været må bare bli bra snart før det begynner å rable for meg.

Når man har slitt ut ludo-brettet, rotet vekk flere av yatzee-terningene, er gått lei Monopol, føler seg for dum for Geni og ikke har noen brukbare bøker å kaste seg over, finnes det heldigvis noen andre spill å trøste seg med.
Jeg kan anbefale to.

Det ene er Carcassone.
Dette spillet kan spilles av opptil 6 personer, og egner seg for alt fra halvstore barn og til voksne. Reglene er enkle, og ganske lette å lære. Man trekker brikker, og legger dem sammen med de andre brikkene som er lagt ut før, der brikken passer ens egen taktikk. På denne måten bygger man et landskap av byer, veier, elver og gress, og kan plassere brikkene sine på områdene. Man får poeng avhengig av størrelse på byer, og man kan prøve å trenge seg inn i andres byer ol. Det er også mulig å kjøpe tilleggspakker med flere brikker og flere muligheter.

Kjekt spill man ikke så lett går lei. Litt strategi og litt flaks, i og med at man trekker en og en brikke, og ikke så lett kan planlegge fremover.






Et annet spill jeg liker er Blokus. Kan spilles av to til 4 spillere. Enkle regler, man skal begynne i hjørnet, og legge brikkene slik at hjørnet på ens egen brikke ligger mot hjørnet på en annen av ens egne brikker. På den måten skal man prøve å få plassert sine egne brikker samtidig som man skal prøve å gjøre det vanskelig for andre å legge ut sine. Man har ikke lov til å legge egne brikker kant i kant, bare hjørne mot hjørne. Kjekt for store og små, og passelig vanskelig til at det ikke blir kjedelig. Man kan teste ut på nettet, og der kan man spille mot andre om man ønsker det.


Eller mot computer




Så da holder man kanskje ut enda en dag med regnvær i ferien??
Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar