Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



fredag 16. juli 2010

Tekanner for enhver smak.

Jeg regner med at verden dør etter å høre om tekanne-samlingen min.
Jeg er litt usikker på om jeg samler på tekanner, men jeg har i alle fall en del tekanner.
For noen år siden bestemte jeg meg for å begynne å samle, siden jeg allerede hadde noen, og fikk forært noen gamle, rare kanner som noen ikke brukte selv.
Men så så jeg liksom for meg Norge-rundt innslaget, om den halvgamle, småskrullete damen, med de 254 tekannene. Som stod stablet på hyller og i skap, og den lettere fortvilte mannen innerst i kroken, som nesten ikke fikk plass i stuen lenger på grunn av alle disse tekannene.
Jeg har sett noen sånne innslag, og man har liksom ikke lyst å bli den neste..

Så jeg tror jeg nøyer meg med de jeg allerede har, som er disse:


Dette er den kannen jeg vanligvis bruker. Ikke til daglig, for jeg har så stor kopp at til eget bruk trenger jeg ikke kanne, men når noen kommer på besøk.
Er laget av keramikerne Eivind og Solveig Rongved i Bergen.



Min første tekanne, kjøpt i Bergen for rundt 25 år siden, keramikeren heter Anne Krog Øvrebø tror jeg.


Liten kanne som min far fikk da Hotel Norge skulle kassere disse en gang på 60-70-tallet.



Alf og Kari Rongved-kanne. Arvet etter min bestemor, jeg kjente personlig keramikerne, så dette er et kjekt minne. Kari er dessverre død, men Alf lever.



Den typiske kinarestaurant-kannen, med riskorn.



En jeg har fått av min far, keramikk fra 60-tallet vil jeg tro, men vet ikke navnet på keramikeren.



Denne kjøpte jeg på loppemarked i Danmark. Likte fasongen.



Denne er fra England, kanskje 50-60-tall? Arthur Wood står det under den.


Denne er også fra England. Sadler står det under den.

Så har jeg selvsagt noen tekopper og.
Til hverdags bruker jeg en stor tekopp som nesten rommer en halv liter, men ellers har jeg noen finere kopper til gjeste-bruk:


Eivind og Solveig Rongved kopp. Har kaffe og te-service av denne typen.



Som katteelsker trenger man kattekopper. Jeg har service med 6 forskjellige motiver av denne typen.


Liv Sundal har laget disse tre koppene. Har til sammen 5 stykker, smart og stilig hank!






Min nyeste Mallorca-kopp. Kjøpt i sommer, hadde tenkt å kjøpe meg en fin og skikkelig kopp da vi var der på ferie, men de selger jo bare billig juggel overalt, så dette var det beste jeg fant, til den svimlende summen 5 Euro.


Får vel ta med et bilde av den trofaste hverdagskoppen min, som har fulgt meg i tykt og tynt lenge nå. Arabia, fin fasong, og behagelig å drikke av.



Da er det vel bare å sette på vannkannen, som er av denne typen, men min var så slitt og stygg etter daglig bruk i 20 år at jeg låner dette bildet.
Elsker den geniale Alessi-kannen min!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar