Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



torsdag 22. juli 2010

Suksesskake

Jeg hadde planer om å legge ut litt matoppskrifter i ny og ne, men det er visst en stund siden sist.

Man kan jo alltids dele med verden de oppskriftene man er mest fornøyd med.
Og en av dem er suksesskaken jeg ofte baker. Den er stort sett lett å få til, og blir ganske god, de fleste liker den. Den er også relativt drøy, da den er litt mektig.

Bunn:
250 gram malte mandler (med skall, bruk gjerne foodprosessor til maling av mandlene)
250 g melis
5-6 eggehviter
1 ss mel
1 stor ts bakepulver

Pisk eggehvitene med litt av melisen, du trenger ikke piske så lenge.
Bland i de malte mandlene, melet, bakepulveret og resten av melisen.
Rør dette sammen, og hell over i en smurt kakeform (24-26 cm)
Stek i ca 55 min. på 160 grader C.

Fyll:
5-6 eggeplommer
1 dl melk ( evt. fløte, men jeg pleier å bruke melk)
125 gram sukker
1 ts vaniljesukker
1 ts maizenna
(150 gram smør haes i seinere)

Kok opp, men ikke bruk for sterk varme, og rør godt hele tiden.
Når det har kokt opp og tyknet litt, setter du pannen til avkjøling. Når blandingen er blitt litt avkjølt rører du inn 150 gram smør (jeg pleier å bruke soft soyamargarin) Smøret skal smelte/røres inn i blandingen.

Når kaken er noenlunde kald smører du fyllet på kaken og setter den kaldt.
Holder seg godt i flere dager.

Nam, nam, enkelt og godt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar