Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



torsdag 22. juli 2010

Ostekake

Vi tar ostekaken i samme slengen.

250-300 gram Digestive kjeks knuses (gjerne med foodprosessor)
110-120 gram margarin smeltes og blandes med den knuste kjeksen

Dette presses ned i bunnen av en kakeform (24-26 cm) og settes kaldt en liten stund så det stivner (20 minutter pleier å holde)

I mens lager du resten:
250 gram Gourmet naturell ost
1 beger lettrømme
110 gram melis
1 ts vaniljesukker

Dette blandes godt, her og pleier jeg å bruke food-prosessoren for å få jevn blanding.

Lag gele av 1 pakke sitrongele, men bruk bare 2,5 dl vann. Jeg pleier å koke opp bare ca 1 dl vann, blande i gele'en, og så helle i resten for å få avkjølt den raskere.

Pisk 3 dl kremfløte.
Når geleen er avkjølt (men ikke begynt å stivne ennå, jeg bruker litt isbiter for å avjøle den raskere) blandes gele'en i den piskede kremen, og til slutt har man resten av osteblandingen oppi.

Rør godt, og hell over i formen over kjeksbunnen.
Sett kaldt så kaken stivner.

God kake som pleier å være populær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar