Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 31. juli 2010

Bananfluenes tilbakekomst

Da var de her igjen, bananfluene. På slutten av sommeren dukker de opp, uvisst fra hvor, men fruktdisken i butikken er sterkt mistenkt.

Plutselig er de overalt, de virrer rundt på kjøkkenet i sitt litt sedate tempo, men kom igjen om du prøver å fange en, DA er de kjappe.

Små, lett rødbrune, ufarlige, men forferdelig irriterende, og plutselig veldig mange. Der har du bananfluene.

Så hva gjør man når man er den ulykkelige eier av 300 bananfluer?

Man prøver å fange de, ellers har man 9000 neste dag...

I løpet av årene som tidvis bananflueeier, har man jo pådratt seg sine erfaringer.

Som nevnt er de veldig kjappe, så å fange de med å klappe i hendene, som man kan gjøre med de vanlige blomsterfluene, er stort sett mislykket.
MEN, et lite triks er å vaske hendene, ikke tørke dem, og så prøve klappemetoden for å fange en flue, da hender det ikke så reint sjelden at man får tak i en, fordi de rett og slett henger fast på den våte hånden.

Ellers samler de seg ofte på vinduet, spesielt når det begynner å skumre. Da kan man sakte snike seg innpå dem, og nærmest rulle hånden over fluen i litt rolig tempo, denne metoden har jeg også ganske god erfaring med.

Men så kommer man til den virkelig effektive metoden, oppfunnet av meg, rett og slett.

Fluene liker frukt og ting som gjærer. Da kan man fylle et glass med vann, ha oppi litt gjær, litt sukker og f.eks en drue (det var det jeg hadde for hånden i går i alle fall) Så kommer cluet, man drypper noen dråper zalo på overflaten, dette ødelegger overflatehinnen på væsken, så fluen ikke klarer å stå på hinnen, men vil drukne.

En smule bestialsk ja, men vil man bli kvitt disse fluene så må de jo drepes...

Jeg laget til et slikt glass i går, og i dag er det rett og slett fullt av fluer, minst 20, kanskje så mange som 30 ligger og dupper i glasset nå.

Litt grusom føler man seg kanskje, men jammen er det deilig å kunne puste på kjøkkenet uten å være redd for å få munnen full av ekle små, flygende kryp...

I dag har jeg i tillegg fjernet rundt 15-20 flått i fra katten, så i dag føler jeg virkelig at det er jeg mot krapylene.

Så langt leder jeg.

2 kommentarer:

  1. Me brukar noko som heiter Frontline mot flått på katten vår. Veldig effektiv.
    -m-

    SvarSlett
  2. Jeg var hos dyrlegen på tirsdag og fikk et stoff, sikkert det samme, skulle dryppes i nakken på katten en gang i måneden. Har fått chip og nå, vurderer å kjøpe katteluke som leser chip.

    Ellers må jeg få skryte av bananflue-fellen min. Talte opp i går, det var 59 stykker i koppen! Og ingen flyr lenger rundt på kjøkkenet. :-)

    SvarSlett