Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



tirsdag 12. oktober 2010

Frustrasjon omkring klær og denslags.

Av og til bli man en smule oppgitt.
Jeg har et særdeles anstrengt forhold til støvler.
Type gummistøvler, den slags man trer på for å holde føttene noenlunde tørre.

Jeg bruker det sjelden selv, jeg har vanntette joggesko og fjellsko som jeg bruker når jeg går tur.
Men opp igjennom årene har jeg jo kjøpt et par støvler og ti til ungene.
Minst to par til hver av ungene hvert år.

Fordi mine unger lider av kjempevekst og vokser ut av klær og sko hele tiden?

Neida. Kun fordi de som produserer støvler ikke aner hva de driver med, og lager så elendige produkter at 6 måneders bruk er maks før man kan kassere elendigheten.

Jeg tuller ikke.
Jeg har kjøpt dyre støvler og jeg har kjøpt billige støvler, det er ett fett, de varer ikke noen av de.

Noen morkner rett og slett opp oppover sidene, noen sprekker opp i sålen, de siste støvlene, som var innsatt med bivoks for å ikke morkne i stykker, man er da ikke amatør heller, ble det slitt hull i hælen på.
Ikke et stort hull, det burde ikke by på problemer, hadde det ikke vært for at støvelen var åpen helt fra denne tynne hælen og opp, da jeg tok ut innersålen kunne jeg se rett gjennom støvelen.

Type Viking, de som har laget støvler siden tidenes morgen.

Så nå må jeg på handel igjen, for det er vel for mye å håpe på at det skal bli en tørr vinter.

Det var en ting.

Så har man ting nummer to; knapper.

Hvem har jobben med å sy knapper i klær, og har noen vurdert å vise vedkommende hvordan dette bør gjøres?

På en uke nå har jeg sydd fast alle knappene på to nyinnkjøpte skjorter, fordi knappene rett og slett henger i en tynn tråd, og drar man så smått i denne tråden, så detter jammen santen hele knappen av.

Ungene kommer med den ene knappen etter den andre som jeg må sy på, så for å være føre var kan man like godt feste resten og, for det ser ut som knappesyerne konsekvent har en dårlig dag.

Så til siste punkt; lapper.
Hvilken sadist var det som fant på at lapper med vaskeanvisning og annen info, må lages av det stiveste og mest kløfremkallende man kan finne av syntetisk stoff?

Og ikke nok med det, de klarer å finne det mest sårbare og følsomme punktet for plassering av disse lappene, så man drives til vannvidd, helt til man klarer å finne en saks så man kan få klippet vekk elendigheten.

Så kan man stå der og klø seg i hodet, og lure på hvordan plagget skal vaskes, når den tid kommer.

Kanskje rett og slett en måte å unngå klage på? Har man ikke veskelapp så plagget ender opp med å bli vasket feil og blir ødelagt, kan man jo ikke akkurat klage heller.

Og så får man behov for å kjøpe et nytt plagg... vinn, vinn for lappesadistene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar