Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 11. desember 2010

Hvem bryr seg om jødene..?

Når vi er ute og reiser, pleier vi ofte å oppsøke spesielle bygninger. Mange steder er kirker flotte bygg, og vi har vært i de flotteste kirker i Wien, Gdansk, Helsinki, Palma og London for å nevne noen.
Bare en gang har jeg vært i en synanoge, det var i Amsterdam.
Derfor er det ekstra spesielt å lese at jødene nå ser seg nødt til å forlate denne byen.

«Flere og flere ortodokse jøder fra Amsterdam forlater hovedstaden på grunn av økende antisemittisme. Også sønnen til rabbineren Raphael Evers. “Jeg føler at jeg ikke får puste her og føler meg begrenset”
22-årige Bentzion (hans andre fornavn) er helt ferdig med kjefting og slåsskamper, forteller han avisen “Het Parool”. “Frits Bolkestein har helt rett”. Sammen med sin gravide kone (22 år) emigrerer han i slutten av neste året.
“Å emigrere er for oss en stor lettelse”
Evers kan i bestemte bydeler, som sørvest, ikke gå uten baseball-cap over kippaen.
“Det er ikke det at du ikke kan forlate huset ditt, men du må gjemme deg systematisk, alltid være på vakt, det er sånn jeg vokste opp her” forteller den ortodokse jøden til avisa.
Evers møter to typer antisemitisme. Den dumme og den slue. Den første kommer ofte fra marokansk ungdom, som skjeller deg ut eller truer deg. Den slue sorten, anti-sionismen, fremkaller mer aggresjon. Når de angriper meg for hva Israel gjør, er det vanskelig å ikke reagere”.
Ortodokse jøder forsvinner
Fem søsken har emigert før ham og de er ikke de eneste. I følge Bentzion forlater ikke mindre enn 60% av de ortodokse jødene Amsterdam. “For samfunnet vårt er det et slag, vi kan ikke finne oppfølgere for våre forsangere”.
Også faren støtter hans beslutning, forteller han. “Når far er blitt pensjonist, følger han oss.”

Og i forrige uke kunne man lese dette:
«Den prominente nederlandske politikeren Frits Bolkestein anbefaler jøder å forlate Nederland hvis de ønsker å leve som jøder. Man kan ikke lenger vise at man er jøde offentlig pga antisemittismen blant marokkanerne.
Dermed føyer Nederland seg inn i rekken av land hvor jøder ikke kan leve på grunn av muslimsk antisemittisme. Malmøs jøder har havnet i samme situasjon, og det er en radikal vekst i angrep på jøder i både Frankrike og Storbritannia»

Ja hva skal man si..?
Ingenting kanskje, som de fleste andre?

2 kommentarer:

  1. Alle vet hvem Hitler og Otto Jespersen er og gjorde, ingen muslimer.

    La oss ta Iran som et eksempel som skal være hvor Ahmedinejad som hitler! Iran har den største befolkningen av jøder i midtøsten etter Israel. Mellom 1 og 2 prosent av befolkningen er jøder. De har levd der beskyttet av loven, alltid. De har hatt det bedre i Iran fra år 600 til idag bedre enn noen andre jøder i hele verden, da med unntak av terrormakten deres. Hvorfor har ikke Ahmedinejad ikke drept eller gasset jødene eller noen før han? Jo to svar:
    Profeten har lært oss å ikke hate noen slags folkeslag inkludert jøder. Hvorfor har ikke Iran drept eller gasset jødene? De har hatt det bedre i midtøsten enn i det kristne Europa. Det andre svaret ligger under i store bokstaver :)

    DET ER INGEN MUSLIMER SOM LIKER Å SNAKKE OM JØDER, JEG KOMMER FRA EN MUSLIMSK FAMILIE OG DET ER SÅ VIDT VI SNAKKER OM JØDER, VI BRYR OSS IKKE OM JØDER, VI HATER IKKE JØDER, VI ELSKER IKKE JØDER, VI HATER KUN TERRORMAKTEN TIL JØDENE!!

    Sånn. Du liker Israel, det gjør ikke jeg. Det gjør meg til nynazist eller hitler. Men hva gjør disse jødene til da?
    http://www.youtube.com/watch?v=kh2mdPbYnZI

    SvarSlett
  2. Du får fortelle dette til muslimene i Malmø, Amsterdam, Oslo og andre steder hvor jøder forfølges for sitt etniske opphav da, for dette må være ukjent for de som føler for å hetse jøder.

    Ayaan Hirsi Ali sier at jøde var det verste skjellsordet de hadde (i Somalia)så det er tydeligvis store forskjeller der, og du kan ikke snakke for alle.

    Ja tenk, det finnes jøder som demonstrerer mot Israel, hvorfor finner man så sjelden, kan ikke si jeg kan huske å ha sett det, troene muslimer som demonstrerer for Israel, på samme måte som man kan finne kristne og jøder som er tilhengere av Palestina?

    Det gjør ikke deg til nynazist om du ikke liker Israel, men om man hater jøder fordi de er jøder så er man langt over den rasistiske streken. Og jøder i Europa er bare det, jøder, mennesker, de har like stor rett til å leve sitt liv i fred som alle andre. Den retten taes nå i fra dem.

    SvarSlett