Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



fredag 24. desember 2010

GOD JUL!

DA er julen her!

Endelig kan man sette seg ned med beina på bordet og slappe av, for nå er det jul!

Etter de sedvanlige ukene med baking og gavekjøp, er det hele snart over for denne gang også.

Julehandelen i år ble nesten utelukkende foretatt på internett, hvordan overlevde folk i gamle dager? Det er rart å tenke på at internett er en såpass ny oppfinnelse, nå som man har gjort det til en så stor del av livet, og ikke helt klarer å se for seg et liv uten, bare en sånn ting som blogging er jo en del av det.

Men bakingen ble gjort på gamlemåten, her tyr man ikke til de enkle løsninger, som det å kjøpe ferdige butikk-kaker. På den annen side er det langt fra 7 sorter, men det holder, jeg holder meg ennå til lavkarbo, så det blir ikke så mye spising på meg.

Nå er treet pyntet, det så lenge litt kritisk ut, da jeg kom hjem fra jobb var det til gråt og tenners gnissel angående en kritisk fase i mine døtres forsøk på å bidra i pepperkakebaking mk II, da boksen på mystisk vis allerede nesten var tom.. Men etter litt om og men kom vi oss i havn, fikk kokt poteter og spist fenalår, flatbrød, poteter og rømme som tradisjonen tilsier, og så begynte ryddingen.

Ikke det at vi IKKE har ryddet her de siste dagene, men det er alltid mer å hente, og nå er det nå en gang sånn at om man skal utplassere innholdet i 4,5 eske med julepynt, så må en del andre ting først vekk. Nå står det en nisse på hver hylle og i hver krok, den ene julekrybben er plassert i bokhyllen og den andre på et skap, nissefamilien i stein jeg en gang laget har funnet sin vante plass på en stein på ovnen, kirken min bestefar laget til meg, med lys i og alt, står på kamferkisten, nissehuset med snø av bomull er selvsagt på plass, og nissebyen står som vanlig i vinduskarmen med lys i hvert hus. Asaleaen har jeg ennå ikke klart å ta knekken på, selv om jeg gjorde et iherdig forsøk, den var rimelig tørr i går, men så ut til å ha stått det over.

Pakkene er plassert under treet, og er allerede full av knipemerker, pinnekjøttet er i vann, svineribben er saltet og pepret til 1. juledag, og etter litt om og men mellom karamell og sjokolade, falt avgjørelsen ned på sjokoladepudding, så nå står den ute og snør ned til avkjøling.

Snø ja, det var da ikke måte på hvor mye snø vi skulle få i år. Det er en egen stemning med hvit jul og i år ble den hvitere enn noensinne, husets herre har spadd i hele ettermiddag og ser ikke mye lyst på å starte morgendagen med sin venn spaden, men det er vel en fare for det..


Da ønsker jeg alle mine eventuelle lesere en riktig god jul, uansett hvor man befinner seg og hvordan man måtte ønske å feire den.

1 kommentar:

  1. En riktig god jul til deg og dine! Her i huset bakes også alt selv :)

    SvarSlett