Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



onsdag 8. desember 2010

Det nærmer seg jul...

... og det er mye som skal gjøres.

Som å lage marsipan.

I vår familie er marsipanlaging er tradisjon, og her går man grundig til verks.
Kjøpemarsipan er selvsagt helt forbudt!
Og det å lage marsipan selv er faktisk ganske enkelt, her er oppskriften vi bruker:

Kok opp vann og skold mandlene, det vil si, legg de i det oppkokte vannet, la de ligge litt i vannet (som ikke lenger skal koke) og når det er litt avkjølt er også skallet løsnet fra mandlene, så det kan lett fjernes.

Legg mandlene til tørk på et kjøkkenhånkle.
Når mandlene er tørre veies de (kan selvsagt også veies før skolding)
Jeg pleier å bruke 600-700 gram mandler (men i år ble det visst over et kilo..)

Mandlene males, enten i mandelkvern, eller i kjøkkenmaskin med kniv. Mandlene skal bli ganske finmalte.

Ha i melis, jeg pleier å bruke halvparten så mye melis som mandler.

Skill et egg, og ha eggehviten i mandelmassen. Her er det viktig at man knar godt sammen, for det skal ikke så mye til, ett til to egg er vanligvis nok, for det er mye fett i mandlene. I år brukte jeg to egg (til 1 kilo mandler) så ett egg er gjerne nok om du har mindre mandler. Elt sammen til en jevn klump.

Da er marsipanen ferdig, og legges i en plastpose i kjøleskapet til neste dag.

Når man skal forme figurer, pleier jeg å dele massen i 5, en del hvit, en del blander jeg rød konditorfarge i, en med gul og en med grønn, den siste blander jeg kakao i, denne smaker ekstra godt!

Så former man figurer, her er noe av det vi har laget i år:


                                                     Far har vært flink....



                                              Ungene har vært flinke..



                                                      Mor har vært flink....


                                               Flere av ungene har vært flinke...

                                   
                                                   Alle har vært flinke!


Og fotografen er min nest eldste datter!

2 kommentarer:

  1. Så mange fine figurer dåke lager! Eg fekk visst ikkje med meg alle kunstverka dåkas, for eg var så opptatt med mine egne "kunstverk" :)

    Det tok nokre år før vi forstod at kjøpemarsipan var forbudt... Trur det var ein av ungene dine som hinta veldig om det eit år, og vi tok til slutt hintet... :)
    Og det var bra, for det er mykje mykje bedre med heimalaga!

    SvarSlett
  2. Juleforberedelser er så koselig! Jeg har ingen tradisjon for marsipan, men pepperkakebaking MÅ jeg ha, ellers blir det ikke jul. Og sånn fire-fem slag til, så vi har noe til gjestene på 1. og 2.juledag. Prøvde å lage fløtekarameller et år, og de var veldig gode, men utrolig fetende! :)

    SvarSlett