Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



tirsdag 14. september 2010

Memo

Jeg var nylig på et svært interessant kurs/foredrag angående hukommelsesteknikker som jeg virkelig vil anbefale videre.

Det ble ledet av Oddbjørn By, som noen kanskje så på Schrødingers katt, en gang han lærte noen å huske 1000 av sifrene til tallet pi.




Han har funnet opp sine egne teknikker, eller lært dem av andre, han har deltatt i VM i hukommelse og truffet en del andre med samme interesse der.

Det han gjør er å bruke langtidshukommelsen og assosiasjoner til å putte inn ny informasjon. Da blir det mye lettere å huske.

Man velger en rute, det vil si man tenker på et hus man kjenner, som huset man bodde i da man var liten. Man bestemmer seg for antall rom man skal bruke, f.eks 10. Så lager man en rute gjennom dette huset, hvor man går fra rom til rom i en logisk rekkefølge, men man har lov å gå gjennom vegger om nødvendig, man bør ikke gå inn i samme rom flere ganger.

Ja det høres rart ut, men det funker.

Så får man høre 10 ord, og man skal gå mentalt fra rom til rom og se for seg den tingen dette ordet beskriver i dette rommet.

Etter å ha gått gjennom disse rommene to runder mens man hører disse ordene, så sitter de. Hos meg satt de faktisk etter første runde, og de sitter ennå.

Så viser det seg etterpå, at disse ordene ikke var så tilfeldige som vi hadde trodd. Ordene var assosiasjoner, til land. Og de var såpass logiske, at også andre enn den som har funnet på de skjønner de. I løpet av få minutter hadde man lært seg rekkefølgen på de 10 største landene i verden, og man lærer de på en måte som gjør at de sitter også dagen etter, uken etter... hvor lenge vet jeg ikke, men vil tro det blir lenge.

Neste forsøk vi gikk gjennom gjaldt 24 ord, som vi lærte oss etter 2-3 gjentagelser, og ikke nok med det, vi hadde plutselig lært oss morsealfabetet.

Vi fikk også demonstrert hvordan Oddbjørn By etter å ha fått oppramset 36 tilfeldige tall en gang, klarte å huske disse, og ved slutten av kurset ramset han de like godt opp baklengs.

Denne måten å huske på burde helt klart være en del av undervisningen i skolen, da den er en svært effektiv måte å lære seg pensum, og huske det, på.

Man kan kjøpe boken hans Memo om man ønsker å lære mer om dette, må vel være en julegave som alle kan ha nytte av.

Man er aldri for gammel til å lære noe nytt, dette var både morsomt, interessant og lærerikt.

1 kommentar:

  1. Takk for tipset Svoger, så faktisk akkurat det innslaget på TV.. :-)

    SvarSlett