Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



tirsdag 18. mai 2010

En viss uenighet om ved.


En av de viktige tingene det er en viss uenighet om i dette huset er størrelsen på vedkubbene.

Skal de litt store kubbene kløyves eller skal de få være som de er?

Selvsagt skal de få være som de er. Mener jeg.

Hva er vel bedre, en kald vinterdag, enn å hive innpå en diger klodons av en kubbe i en allerede varm og god ovn, som så kan brenne i time etter time, og gi utrolig mye mer varme enn den ville gitt om den var delt i to eller 4?
For ikke å snakke om all jobben man sparer ved å slippe å legge inn mer ved i ett sett?
Er det ikke en selvfølge egentlig, hvorfor skjønner ikke alle dette?

Ikke alle skjønner dette, og jeg er gift med en av de.

Neida, veden må kløyves til flis før han er fornøyd. Før måtte veden kløyves for hånd, noe som tilsa at man på et tidspunkt gikk lei, og en del halvstore kubber fikk passere nåløyet som en annen kamel, til min store tilfredshet. Men nå har han gått hen og kjøpt seg vedkløyver, så nå er det jo faktisk kjekt å kløyve ved, og enkelt og greit er det også.

Så nå leder han 1-0 og har hjemmebanen på toppen.

Ikke får jeg lov å bruke motorsagen heller.

Det er kanskje på tide å investere i varmepumpe?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar