Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 22. mai 2010

Det er krig i cyberspace.

Facebook-gruppen «Everbody draw Muhammed day» samlet nesten 110 000 medlemmer og over 11 000 tegninger før den plutselig var søkk vekke.

Facebook-gruppen «AGAINST Everybody draw Muhammed day» på den andre siden jublet naturlig nok, og følte at slaget var vunnet og seieren i boks.
Den ene gruppen etter den andre dukket så opp, noen for og andre imot. Hva som hadde skjedd med den opprinnelige gruppen var det mange spekulasjoner om. Hadde facebook slettet den? Var den hacket? Fjernet av de som opprettet den?
Vel, det var en slags kombinasjon av de to siste viste det seg, da den noen dager seinere dukket opp igjen.
En av moderatorene i gruppen hadde fått pc'en sin hacket og identiteten sin avslørt, og i panikk hadde han slettet hele gruppen.
Facebook var behjelpelig med å få gruppen tilbake, med nye administratorer.

Så seieren var ikke i boks likevel.

Jeg har de siste dagene lest en del kommentarer fra muslimer på disse gruppene og det er flere ting som slår meg.
For det første språket mange av dem fører. Det er et slags barnehagespråk ala «min far er sterkere enn din far og skal banke deg» ispedd hat og vulgære ord. Man føler faktisk at det er den samme personen som dukker opp overalt, for språket er så likt, og lavmålet like så.
En annen ting er logikken. Den er rett og slett fraværende, de skjønner ikke poenget, de fatter ikke hva dette dreier seg om, eller hvordan ikke-muslimer tenker.

«Hva om jeg tegnet din mor?» går igjen. Ja hva så, ville noen av oss gått bananas og truet med drap for det?

Så har man det at de trekker inn Holocaust til stadighet, det er opprettet en gruppe som heter «Everybody draw Holocaust» også, naturlig nok. Holocaust, vår tids mest groteske hendelse skal liksom være noe de ønsker å gjøre narr av som hevn, hvor er logikken? Mange mennesker som ennå lever har mistet mange av sine kjære, det er en historisk begivenhet som ikke kan diskuteres, hva er vitsen med å gjøre narr av dette, og hvorfor dette, fordi det hovedsaklig rammet jøder?
Det er ikke jødene som tegner Muhammed i disse dager, hvorfor skal de rammes av denne smakløse hevnen?

Jødene truer heller ikke med å drepe noen for denne smakløse hevnen, de eneste som egentlig rammes av dette, er de som er så ondskapsfulle at de gjør narr av et folkemord.

Andre argumenter er «Vi vet ikke hvordan Muhammed så ut, derfor kan vi ikke tegne ham» Nei vel, men er det grunn god nok til å drepe?

Og om de blir så opprørte av å se tegninger av sin profet, hvorfor går de frivillig inn i en gruppe og ser dem da? Kan de ikke bare se en annen vei, eller på en annen side?

Lars Vilks kommenterer mye av det samme, det er et lavmål på truslene han får som overrasker ham. De kan ikke argumentere, de kan bare slenge om seg med vulgariteter og trusler, det er et gap mellom deres tankegang og vår tankegang som er mye større enn jeg hadde trodd. Og da snakker jeg om det store flertallet som engasjerer seg i denne «krigen». De skjønner ikke prinsippet ytringsfrihet, de skjønner ikke prinsippet frihet.

En sør-afrikansk avis har kommet i trøbbel nå etter å ha trykket en karikatur:



Selvironi er visst enda et fremmedord i den muslimske verden.

En person skrev et sted: Det er bedre at ALLE mennesker i verden blir fornærmet enn at ETT menneske blir drept.

Rekk opp hånden dersom du er uenig i det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar