Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 29. mai 2010

En helt vanlig lørdag..

Det er Melodi Grand Prix i dag, og jeg håper for guds skyld at vi ikke vinner.

Jeg tror heller ikke at vi vinner, for vi stiller med fløtepus med kjedelig ballade.

Det begynner å bli mange år siden jeg brydde meg om MGP. Jeg husker jo da jeg var i 10-års-alderen, vi klippet ut stemmeskjema fra avisen, snudde sofaen til optimal posisjon, fikk hver vår flaske brus og benket oss, stemte og kalkulerte og tok dette dødsens alvorlig.

Men det var da. Før glamour, før 50 østeuropeiske land som bare stemmer på hverandre, før en viss utviklet musikksmak, før semifinale på semifinale, finale, og mas, mas, mas om MGP i uker og måneder før det kom i gang.

Vi er lei nå, vi har vært lei lenge, det var tross alt bedre den gang da man knapt nok hadde lov til å spille bidragene før konkurransen, så var man i alle fall ikke drittlei musikken før konkurransen kom i gang.

I dag ble det nesten krise i heimen, lyden var plutselig vekke fra tv-boksen.
Jeg fikk definitivt ikke panikk.
Vi har slitt med disse tv-boksene før, dette er vel den 5. vi har, den har dog fungert greit helt til i dag.
Men noen andre i huset fikk panikk, så mor måtte i aksjon for å finne feilen, det var tross alt MGP i emning og iltre tenåringer vil man for alt i verden unngå, spesielt i helgene.

Av med boks, ut med ledning, batteri ut av fjernkontroll, installere oppdatering. Nei. Hjalp ikke. Testet dvd-spilleren, jo der var det lyd, altså var det boksen.
Far leser bruksanvisning, mor tråler nettet.

Hva finner mor?
Jo man kan ha rotet seg inn i i DVI-modus, og bør holde en spesiell knapp (den det står DISP på) på fjernkontrollen inne noen sekunder, det skal muligens løse problemet.

At man ikke tenkte på det! (det stod heller ikke nevnt i vedlagte bruksanvisning, derimot i en engelskspråklig man finner på nett)

Men lyden kom i alle fall tilbake.

Og tenåringene koser seg nå med sushi, pizza, glamour og dårlig musikk, og humøret er for øyeblikket til å leve med.

Og så skal de dumme stemme.
De som gladelig kaster bort penger, for å stemme på andre land, i en konkurranse man selv deltar i.

Jeg skal ikke stemme, jeg er motstander av konseptet, jeg synes det er spekulativt.

Eller kanskje jeg skal spandere en stemme på Israel, kun fordi noen mener jeg burde la være.

2 kommentarer:

  1. ....stemte på Spania...men brukte jobbtelefonen, så ikkje vår personlige økonomi skulle lide nød...
    Sendte kun ei melding, så spania vant ikkje, dessverre ;)

    Ellers var det ein relativt bortkasta TV-kveld...

    SvarSlett
  2. Likte best han med nisseluen..men han fikk visst ikke være med i det gode selskap.. ;-)

    Så bare på med et halvt øye, men den var ikke så aller verst den som vant.

    Hadde forventet at vi kom på en 18.plass, ukuelig optimist som jeg er.. at jeg aldri kan lære.

    SvarSlett