Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



mandag 19. april 2010

Å Vestland, Vestland..






Er man først oppvokst på vestlandet ønsker man seg ikke noe annet sted, her har vi jo alt vi trenger. Nå har jeg erfaring både fra by og land, oppvokst i by, og bosatt på landet, eller i en bygd er vel kanskje riktig benevnelse.

Og her trives jeg utmerket, som plommen i egget til frittgående høns.

50 meter fra inngangsdøren er det sti til fjells, hvor man kan gå på tverrs og på langs i time etter time og fra topp til topp, eller vann eller dal, tue, kolle, knaus, søkk eller hva man ellers måtte ønske. Og noen hundre meter i den andre retningen er havet, med masse flotte øyer, og kanskje Norges vakreste skjærgård. Sansynligvis Norges flotteste skjærgård

Så hva skal vi reke andre steder etter?

Oslo? Opera? Liker ikke opera...
Cafe, kaffebar, restauranter, kjøpesenter, museer, trikk, storting, plata, tiggere, kø.. tja har sett alt det og klarer meg fint uten, forresten har vi selvsagt restauranter og butikker her og. Dessuten får man alt man måtte trenge og ønske på internett, så hva skal man kave i kø i butikkene etter, når man kan sitte på sin brede bak og bestille ved stuebordet?

Kriminalitet.. Sånn sett er vi ennå i Paradis. Da jeg var hos en venninne i Oslo måtte hun låse utedøren selv om hun satt 30 meter fra den, på lekeplassen utenfor, og dette var for nærmere 15 år siden. De bodde dessuten i et rolig strøk på den "bedre" siden av byen. Jeg trenger ikke låse døren selv om jeg forlater huset, selv om jeg selvsagt stort sett gjør det. I dag morges satte jeg meg inn i ulåst bil, med nøkkelen i, og kjørte til jobb. (Det med nøkkelen var en glipp, jeg pleier å ta den med meg inn.. men altså var ingen skade skjedd selv om jeg glemte den)

Sist helg var min datter og jeg på fjelltur. Jeg tok noen bilder, vi gikk til et par fjelltopper, og ned til et vann hvor det går grusvei ned til hovedveien. En nydelig dag, i et nydelig terreng, som jeg håper kan få fortsette å være uberørt natur i mange år fremover.

Alt annet vil være idioti og galskap.


1 kommentar: