Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



torsdag 29. april 2010

De nye feministene er hvite menn..

sier Ayaan Hirsi Ali.

Og det har hun jammen rett i. Denne somaliskfødte kvinnen, med den utrolige livshistorien, er modigere enn de fleste, svært intelligent, og sier det hun mener uten å legge noe imellom. Det er ikke alle som takler slikt.
Hennes kompanjong måtte bøte med livet for samarbeidet med filmen Submission.




»De nye feminister er hvide mænd,« siger hun.

»Se på en mand som Nicholas Kristof, en meget berømt amerikansk journalist, der skriver klummer for New York Times. Han har netop skrevet Half the Sky, hvor han fører en kampagne for, at kvinders stilling skal forbedres. Han taler uafbrudt om det. Han er en mand.«

Hun ler stille og med en snert af spydighed.

»Jeg kender ingen kvinder, der er lige så aktive som Nicholas Kristof, når det gælder kvinders horrible forhold i den tredje verden. Clive James i Storbritannien er så rasende. Han har skrevet utrolig meget om det. Sam Harris, Christopher Hitchens - hvor end disse to britiske ateister tager hen, taler de om, hvordan kvinder behandles. Den indiske nobelprisvinder Amartya Sen okay, han er ikke hvid, men han er en mand. Han har nok skrevet den vigtigste bog overhovedet om det her. Som en økonom, hvis arbejde bruges af Verdensbanken og alle mulige andre, lægger han alle statistikkerne på bordet. Han viser, hvordan kvinder behandles. Han dokumenterer, hvordan pigebørn i for eksempel de asiatiske lande dræbes eller udsultes. Han skriver om børnebrude og om konsekvenserne ved sharia-lovgivningen. Han siger, at det er problemets rod. Han er en mand. Jo mere jeg ser mig omkring for at finde ud af, hvem der støtter mig, des mere opdager jeg, at det er hvide mænd.«

- Hvad siger feministerne til dig?

»De taler om glasloftet. I USA er man meget optaget af at tvinge golfklubber, som kun vil optage mænd, til også at være åbne for kvinder. Jeg kalder dem trivialfeminister, og jeg er bedøvende ligeglad med dem. De taler om, hvordan mænd og kvinder kan dele husarbejdet lige. Der er seriøst dem, der mener, at hvis den ene fylder vaskemaskinen op, skal den anden sætte på plads. Det er niveauet.«

- Hvad blev der af søstersolidariteten?

»Den mærker jeg ikke. Helt ærligt er det bedre, at mænd tager sig af det her, for mænd kan ændre tingenes tilstand. Mændene flytter diskussionen væk fra at være etnisk til at være global. De sætter problemet til debat i hele verden.«

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar