Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



søndag 21. mars 2010

Katter og dører.

Jeg vil på ingen måte påstå at katten vår er dum. Tvert imot, hun fremstår som en smart liten sak, i de fleste sammenhenger, men dette med dører, det forstår hun seg ikke helt på.

Dører er nok for katter kun en provokasjon, og et gnagsår i en ellers stort sett bekymringsfri hverdag.
Jeg har ikke tall på hvor mange timer vår pus har tilbrakt ventende utenfor døren, med ønske om å komme inn. Nå som våren ser ut til å ha bestemt seg for å trå frem, omsider, ble det med ett mye mer fristende for pus å være ute, men så er det jo kjekt inne og, og der befinner jo også maten seg, så i går tror jeg neppe jeg overdriver om jeg påstår at hun gikk ut og inn sånn cirka 20 ganger.

Men det var det med dører. Hun er dessverre avhengig av at noen åpner disse dørene, og selv om det ikke er viljen det står på, så er vi jo ikke alltid til stede og parat til å være døråpnere.

Men det gjelder utedøren. Når det kommer til dører inne i huset er det litt enklere. Står en dør på gløtt, er det mulig for en pus å åpne den. Men så var det det med at dører går begge veier, det byr på litt utfordringer.
At en dør kan skyves opp er greit nok, problemet er når døren må dras mot deg, der sliter pus. Hun er vant til at stikker man hodet inn gjennom åpningen så åpner døren seg, derfor prøver hun det uansett hvilken retning døren skal åpnes, med det resultat at hun heller skyver døren igjen om det er en dør av type «feil retning». Andre ganger stikker hun inn en labb, det er jo et skritt i riktig retning, problemet er at hun har ikke skjønt at hun må dra i døren med labben. Hun stikker bare inn poten og vifter frem og tilbake med den, det ser ganske komisk ut om man befinner seg på andre siden av døren, og har ingen påviselig effekt på døren.
Jeg har hatt andre katter før, og de har fint klart å åpne døren begge veier, men den nåværende pusen har altså en slags sperre der.

Det finnes faktisk noen katter som har lært seg å hoppe opp på dørhåndtaket og åpne døren selv, det er jo imponerende, jeg tror det er en stund til vår pus kommer til dette nivået.
Dog trodde ungene her i forrige uke at hun hadde lært seg det. De satte katten ned i kjellertrappen, og lukket døren ovenfor, men vips, der kom pus ut av døren. De prøvde en gang til, og pus kom atter en gang ut av døren. Jeg begynte å se litt mørkt på det, så for meg utgangsdøren stadig på vidt gap, pus på soverommet om natten og lignende.
Men det var ingen grunn til bekymring. Etter å ha undersøkt døren, viste det seg at selv om døren var lukket, så var det ett eller annet galt med lukkemekanismen, så det var bare å bruke det gamle trikset med å skyve på døren, så åpnet den seg, og takk og pris for det.

Det får være grenser for hvor smart katt man ønsker å ha også da.


Dører er jeg ikke så god på, men hvordan vasken skal brukes har da jeg forstått.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar