Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



tirsdag 23. februar 2010

Boktips

Jeg er veldig glad i å lese bøker, man kan vel si at jeg er på grensen til å være avhengig av bøker, jeg må i alle fall alltid ha en bok tilgjengelig. Jeg leser når jeg pusser tenner, jeg leser når jeg rører i gryten, jeg leser når jeg ligger i badekaret, og tar man med seg boken når man skal til legen er man nesten garantert at tiden på venteværelset ikke blir lang, for hva er poenget med at noen skal sitte og vente hvis de har det kjekt mens de sitter der?

Nå skal jeg ikke påstå at det er høyverdig litteratur det går mest i. Greit nok, jeg kjempet meg en gang gjennom Dostojevskijs «Forbrytelse og straff», i to bind!, men det var virkelig en kamp, og frister ikke til nærmere bekjentskap. Jeg har lest Tolstoj, og jeg har hørt «Sult» og «Victoria» av Hamsun på lydbok (Sult minnet for øvrig mye om «Forbrytelse og straff»; fattig student på kaldt loftsrom, med elendig økonomisk sans), men det det går mest i for tiden er krim.
Men krim kommer også i mange varianter, det er stor forskjell på kvalitet og forfattere også innen denne, ikke akkurat så vel ansette, litterære sjangeren.

Det er alltid en lettelse å komme over en ny forfatter man liker, da vet man at man mest sannsynlig har mer bra i vente, mine favoritt-forfattere innen krim er disse:

Elizabeth George: Amerikansk forfatter som skriver om etterforskeren Thomas Lynley og hans noe spesielle assistent, Barbara Havers. Som hos mange andre forfattere går de samme hovedpersonene igjen i historiene, så det kan være greit å lese de kronologisk. Det er laget TV-serie av bøkene, men som alltid er bøkene bedre.

Jo Nesbø: Norsk forfatter som sikkert er kjent for de fleste. Hans hovedperson er Harry Hole, sympatisk politimann med alkoholproblem (bombe!). Nesbø skriver veldig bra, vil påstå han er Norges beste krimforfatter, selv om man vel må innrømme at det tar litt av til tider hva denne Hole faktisk overlever..

Harlan Coben: Amerikansk forfatter som både skriver løsrevne bøker, men som også har en serie som handler om hovedpersonen Myron Bolitar og hans spesielle venner. Spennende og bra bøker.

Håkan Nesser: Han er noe for seg selv, han har sin egen stil, og er en av mine desiderte favoritter. Hans hovedpersoner er førstebetjent Van Veeteren og hans kolleger, men i de siste bøkene hans, skriver han om kriminalinspektør Gunnar Barbarotti. Også noen av disse bøkene er det laget TV-serie av, men les heller bøkene.

Chris Tvedt: Jeg oppdaget tilfeldigvis denne forfatteren i fjor, han var en svært positiv overraskelse. Bergensadvokat som skriver bøker om bergensadvokaten Mikael Brenne, anbefales på det varmeste.

Stieg Larsson: Trenger vel egentlig ingen presentasjon. Bøkene hans er veldig godt skrevet, jeg slet med å legge fra meg disse, Lisbeth Salander er en spesiell personlighet man får sympati for. Bøkene er filmet. Tragisk nok døde forfatteren før bøkene hans kom ut.

Gunnar Staalesen: Den første krimforfatteren jeg leste noe av. Skriver bra bøker og hans hovedperson er den lett alkoholiserte (bombe!) privatetterforskeren Varg Veum, men noen av hans første bøker handlet om to politimenn fra Bergen kalt Dumbo og Maskefjes. Han har også skrevet en Bergenstriologi med 100 års Bergenshistorie flettet sammen med en krimgåte, den vil jeg definitivt anbefale. Noen av bøkene er filmet, men handlingen er en del forandret i filmene.

Dan Brown:Trenger vel heller ikke nærmere presentasjon. Skriver spennende bøker, min favoritt var «Engler og demoner», men må trekkes litt for at ting blir vel overdrevet og ikke helt henger på greip. Flere av bøkene er filmet.

Morten Harry Olsen: En litt ukjent forfatter som skriver bra bøker og helt klart fortjener flere lesere.

Tom Egeland: Jeg holder på med den tredje boken om hans hovedperson Bjørn Belto, jeg liker godt også hans bøker. Hovedpersonen er en litt stakkarslig arkeolog, som er albino og med et sterkt pågangsmot. Dan Browns bok Davinci-koden er beskyldt for å være et plagiat av hans bok «Sirkelens ende».

Peter Robinson: Kanskje en litt ukjent forfatter, men jeg likte godt hans bøker. «En usedvanlig tørr sommer» f.eks, anbefales!

Dette var de jeg kom på i farten. Jeg har selvsagt lest flere, mange har jeg glemt, noen falt ikke i smak, som f.eks. Henning Mankell og Camilla Lackberg. Jeg husker at jeg syntes Bernhard Borges ( Andre' Bjerke) bøker var veldig spennende da jeg leste dem, men det er så lenge siden, at jeg vet ikke hva jeg ville syntes om de i dag.

Her kan man finne info om mange forskjellige krimforfattere.
Thriller

Har noen tips om andre forfattere så legg igjen en beskjed.


Det nærmeste jeg hadde av bilder til dette temaet var en gjeng morderiske krokodiller..

4 kommentarer:

  1. Flott liste, men hvor er P.D.James?
    Hennes fortreffelige bøker om Adam Dalgliesh er britisk krim på sitt aller, aller beste. En av mine favoritter, i alle fall.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Jeg har ikke lest så mye av henne, den jeg leste fenget ikke så veldig, men jeg har jo sett Dalgliesh på TV, og likt den serien. Bør kanskje gi henne en ny sjanse, takk for tipset.

    SvarSlett
  3. Jan Erik Fjell's "Tysteren" anbefales på det sterkeste. Her har du Harry Holes overmann!!! Håper denne mannen kommer med flere bøker!

    SvarSlett
  4. Takk for tips! Han der har jeg aldri hørt om, men jeg skal selvsagt sjekke ut han. :-)

    SvarSlett