Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



onsdag 13. juli 2011

Nytt hus... en føljetong

I serien "nytt hus" kommer nå neste epistel.

Det skjer ikke så mye for tiden, vi venter på mer info om tomten, og ikke har vi noen hast heller, så jeg tråler derfor nettet etter gode ideer, og tegner litt selv i ny og ne.

Det jeg har funnet ut er at svenske hus ser ut til å falle mest i smak. Moderne svenske hus, ett av de jeg fant minnet faktisk en del om det jeg selv hadde tegnet:

Min versjon




Trivselhus sin versjon


Jeg  hadde faktisk tegnet min versjon før jeg kom over dette.

Huset finner man på trivselhus.no, som har mange flotte hus etter min mening, ikke minst har de veldig bra presentasjon av husene, med både vanlige plantegninger, plantegninger i 3d, roterbar modell og av en del hus også bilder. En ting jeg savner er dog bredde og lengde på hus, merkelig at ikke dette er opplyst.



Kjekt med takterrasse.


I dag kom jeg over en annen svensk husleverandør, og de har også noen fine hus, som dette:





og dette:


Presentasjonen her er ikke like bra, litt små plantegninger, men noen av husene har 3d-visning innvendig som gir et relativt greit inntrykk.

Her fant jeg også noe som heter animonhus.se, og jeg synes dette var litt fint:


Ikke så dum planløsning heller, er ikke like fornøyd med den på alle de andre husene. Men litt mer vinduer hadde nok gjort seg.

Men ingen er perfekte, hvorfor har ikke noen tegnet et perfekt hus ennå?

2 kommentarer:

  1. Rundt vindu

    Legger merke til at du har valgt et stort rundt vindu. Du har sikkert dine grunner for det.

    Selv merker jeg at jeg ikke befinner meg vel med et rundt vindu. Det blir feil. Når man ser noe ytterst ute i kanten, så vil man gjerne flytte blikket og få oversikten, men så er det ikke noe hjørne, så man får ikke oversikt slik man gjør i et firkantet vindu med rette linjer. Får litt 'fangt' eller 'innestengt' følelse.

    Hvis du ikke har tenkt over dette før, kan det være verdt å ta med i vurderingen.

    Rette linjer er ellers ikke noe must for meg. Tvert imot. Hus har altfor mange hjørner som man ikke får brukt til noe, og som er tungvindte å komme til med kost og støvsuger.

    Rundere vegger her og der, gir generelt et langt mykere inntrykk og er langt mer innbydende enn rette vinkler og skarpe hjørner. Men det blir nok langt mer kostbart å gjennomføre ved bygging av et hus.

    Dette viser bare hvordan vi påvirkes av arkitektur. Og ellers, naturen som vi kommer fra, er jo fullstendig organisk med runde former, og sjelden vinkler.

    SvarSlett
  2. Jeg har vel bare valgt rundt vindu fordi jeg synes det ser bra ut. Enig i at det kan virke som noe "mangler" når man ser ut av et rundt vindu, men det vinduet jeg har brukt er så stort at jeg tror ikke det vil virke på samme måten. Det blir definitivt dyrt med et så stort rundt vindu og, så det kan nok ende med at vi må gå bort fra det uansett.
    Runde vegger er fint og spesielt, men ikke spesielt otimalt når det kommer til møblering og å henge opp bilder, og prisen blir nok som du sier høy.
    Her er jo et eksempel på et slikt bygg:
    http://www.foreningenbha.no/wp-content/uploads/2010/06/blm1.jpg

    Runde former er nok mer naturlig behagelig å se på for mennesker basert på naturen ja.

    SvarSlett