Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



fredag 11. juni 2010

Fotball og stemning.

Det er visst fotball-VM igjen..., og det er heldigvis sommer ( eller hva man skal kalle det) så man kan finne på andre ting å gjøre enn å sitte og glane på TV.

Det beste er selvsagt å se kampen live, da får man med STEMNINGEN, hevdes det.

Vel, spør du meg vil jeg vel si «bullshit, been there, done that.»

Nå skal jeg ikke hevde at jeg har sett en VM-kamp live, det vil være å bedrive bevisst løgn, og slikt gjør man selvsagt ikke.
Men jeg har sett en EM-kamp live, og vil anta jeg da vet sånn noenlunde hva jeg snakker om.

Det var en flott opplevelse, med unntak av de timene man måtte tilbringe på fotballstadionen, jeg bør kanskje utdype...:

For to år siden var det fotball-EM i Wien. Vi hadde ingen planer som helst om å befinne oss i dette området på dette tidspunktet, jeg er tross alt gift med en som forakter fotball og sport generelt hakket mer enn jeg selv gjør.
Men tilfeldighetenes veier er uransakelige, eller noe slikt. Jeg ble en dag oppringt av en hyggelig dame som prøvde å få tak i min mann, som var utenlands eller noe på det tidspunktet. Damen kunne i alle fall fortelle at mannen min, via en konkurranse på nettet (hvor man ved å klikke på et bilde skulle finne ut hvor fotballen hadde vært ( den var fjernet) på raskest mulig tid, tro det eller ei) hadde vunnet tur for to til Wien, alle utgifter dekket, som hotell i to netter, flyturen, middager og ellers full oppfølging av reiseleder, og billett til den ene kvartfinalekampen.

Eh... hva gjør man da? Man takker selvsagt pent ja. Men møtes med misunnelse fra venner og kolleger som ville betalt mye bare for kampbillettene, og som ikke engang prøver å legge skjul på at dette unner de oss ikke på noen måte, fotballarroganter som vi er.

Så vi dro til Wien, og ble tatt godt vare på, fikk sett den flotte byen, som er vel verdt et besøk. Var ute og spiste gode middager, og fikk altså med oss den tidligere omtalte stemningen, som ingen som har opplevd en 17. mai i Bergen vil betegne som bedre enn terningkast 2.

Det jeg mest reagerte på var hvor langt ned det var til banen, man så bare noe små tasser som så ut til å rusle rundt på banen, den energien man tross alt ser på TV opplevde man på ingen måte på tribunen.

Kampen som var mellom Spania og Italia endte 0-0... og var ikke noe å skryte av.

Men Wien var som nevnt en flott by, så jeg ville på ingen måte vært turen foruten. Mange flotte gamle bygg og kirker, den slags man ikke finner her til lands.

For å bevise at jeg ikke bløffer legger jeg ved et bilde av billetten.

Så kom ikke her og snakk om stemning til meg, jeg vet bedre...






Gatemusikanter i Wien.



En av de flotte kirkene.

5 kommentarer:

  1. Vær glad for at mannen din heller ikkje er spesielt glad i fotball... Her blir det TV-fotball heile dagen framover. Godt at kroken min på kjøkken ikkje har TV!
    Kunne godt tenkt meg ein tur til Wien eg og, men uten fotballkamp :)

    SvarSlett
  2. Ja gjett om jeg er glad for det. For tiden pusser han opp gangen... som hans yngste datter kommenterte i dag: "Hvorfor står pappa og ser på veggene hele tiden?".

    SvarSlett
  3. Ha ha! Håper han gjer meir enn å bare se på. :) Da kan han like godt se på fotball-VM..?

    SvarSlett
  4. Wien er verdens flotteste by!

    Anette :)

    SvarSlett
  5. Ja kan være enig i at Wien er blant verdens flotteste byer, av de jeg har vært i i alle fall, vil faktisk anbefale Helsinki og.

    Joda, han gjør mer enn å se, men det krever en del mental forberedelse å tapetsere visst... han må planlegge hvordan gripe det an, han er flink til det (ikke ironisk, jeg hadde bare begynt, og oppdaget på ett eller annet tidspunkt at jeg burde begynt et annet sted) Han har tross alt gjort dette før, og kjenner fellene.

    SvarSlett