Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



onsdag 9. mars 2011

Telefonterror

I dag skremte jeg visst nesten vettet av en svenske..

For noen uker siden ble jeg oppringt av et firma som ville selge meg piller. Omega 3 eller Krill eller hva det nå enn var. Det burde vært valium eller blodtrykkssenkende, for jeg kjenner aggresjonsnivået stige til uante høyder når den kunstig glade og totalt ukjente stemmen, som merkelig nok er på fornavn med meg, begynner å legge frem sitt budskap.
De kommer sjelden i mål, jeg forklarer, (tålmodig?, nei!) mitt syn på å bli oppringt fra den slags firma med den slags budskap, på et ALLTID ubeleilig tidspunkt, når jeg faktisk, for uendelig mange år siden, har RESERVERT MEG MOT TELEFONSALG!!!!

Men tror dere damen ville gi seg? I dag hadde de et ekstra bra tilbud, jeg måtte rett og slett legge på for å bli kvitt henne, selv om det bød mitt veloppdragne vesen imot. ;-)
Jeg sjekket nummeret hun ringte fra, og fant det på en liste hos telefonterror.no over nummer telefonselgere ringer fra.
Så i forrige uke begynte det igjen, telefonen ringer, jeg er på jobb, inne på sjefen sitt kontor og diskuterer noe, så må jeg altså springe for å ta telefonen. Da skjer det som ofte skjer når man ringes opp fra en telefonselger, det begynner å ringe i den andre enden, og så brytes samtalen. Luringene ringer nemlig opp til flere personer på en gang for å spare tid, og den som først tar telefonen «får» samtalen, de andre har sprunget forgjeves, og får bare en kraftig irritasjon.

Jeg sjekket nummeret igjen, og også dette dukket opp hos telefonterror.no, så jeg la det inn med det navnet på telefonen, om de nå skulle finne på å ringe igjen. Og det gjorde de, ettermiddag, dag, noen ganger tok jeg ikke telefonen, andre ganger avviste jeg samtalen, til slutt ble jeg så irritert at jeg tok telefonen og brølte inn i den «Nå er jeg møkk lei av at dere ringer og plager meg hele tiden, jeg vil ikke ha pillene deres...»

«Jammen..... jag ringer fra Redd barna» sa en forsiktig og engstelig svensk stemme... «støtter ikke du oss da? Jeg ville bare stille deg noen spørsmål om medlemskapet ditt»

Åh... jaha. Jo det stilte jo saken i et LITT annet lys, så jeg roet meg da delvis ned, men forklarte utførlig den spake svensken hva jeg syntes om deres måte å plage folk som hadde reservert seg mot telefonsalg på, hadde man reservert seg så var det fordi man IKKE ønsket å bli oppringt, om de vil ha kontakt kan de sende meg et brev eller en mail. Og ikke minst, det at de ringer, men lar samtalene bli brutt gang på gang om man ikke er usedvanlig kjapp med å svare er totalt uakseptabelt.

Joda han skjønte meg utrolig godt, han ville bare stille meg tre spørsmål om medlemskapet.

Fikk jeg brev fra dem, og ville jeg ha info også på mail.. og kunne jeg tenke meg å øke det månedlige beløpet litt, siden jeg gjorde det i fjor pga. jordskjelvet på Haiti, med tanke på det som nå skjedde i Libya?

Det kunne jeg aldeles IKKE nei, er det en ting som er sikkert, så er det at INGEN skal belønnes for å drive telefonterror mot meg.

Tvert imot vurderer jeg nå å si opp medlemskapet mitt. Det hjelper ikke at organisasjoner eller firma man er kunde hos har lov til å ringe meg, jeg reserverte meg fordi jeg ikke vil bli oppringt av noen, og da kan de jammen respektere dette, og sjekke om jeg har reservert meg før de ringer.

Eller før de hyrer inn et firma for å ringe meg, for mannen som ringte er bare en kynisk telefonselger, hvor forskremt han enn hørtes ut i dag, som bruker sin arbeidsdag til å forstyrre og plage andre.

Jeg antar at telefonselgere er en utdøende rase, og jeg skal ikke gjøre mitt til at det drøyer.

Få dere en JOBB folkens, og slutt å invadere andre menneskers privatliv.

2 kommentarer:

  1. Veldig bra skrevet, er så hjertens enig. Leser det meste av hva du skriver, dette er en av mine faste blogger!!!
    Stå på!
    Er et untak for meg og det er SSB, hvis de ringer og jeg har tid så svarer jeg. Man kan ikke klage på at det mangler stattestikker hvis man ikke hjelper til med å lage dem!

    SvarSlett
  2. Kjekt å høre! :-)Takk for det!

    Jo jeg er enig, SSB og meningsmåling er noe annet..men de ringer jo aldri.. ;-)

    Det mest irriterende nå er egentlig at de ringer til flere på en gang, så man blir ikke bare forstyrret en gang, men flere, inntil man omsider rekker å ta telefonen før alle de andre som blir oppringt samtidig.

    Snakker om frekkhet og mangel på respekt for andre menneskers tid.

    SvarSlett