Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



søndag 13. mars 2011

Da var vi på farten igjen.

Våre venner i Blitz har vært på vift igjen.

Deres lovlige demonstrasjon utartet merkelig nok denne gangen og. Det må være frustrerende å ikke klare å formidle sitt budskap uten at man tyr til vold, hva er det med disse stakkars forvirrede "ungdommene"?

Det er en fin ting å uttrykke sine meninger, dette er tross alt det som er den viktige ytringsfriheten mange av oss kjemper for å beholde.

Men det er to ting som skurrer litt i denne saken.
Punkt 1, man ønsker ikke at ytringsfriheten skal gjelde mennesker med avvikende meninger fra ens egne.
Punkt 2, man er så trygg på sin egen fortreffelighet, at man velger å ty til vold, dvs. hive stein og angripe politiet, i sin iver etter å formidle sitt budskap.

Da ødelegger man liksom en smule for sin egen troverdighet, merkelig at dette aldri slår blitzerne, bokstavelig talt.

Sympatiserer jeg med mannen som antagelig er nynynazist og som var målet for Blitzernes harme?

LANGT ifra.
MEN, har jeg noe mer sympati med mennesker som velger å gå løs med vold og brostein for å vise sin avsky mot nynazisten?

Nei, jeg gjør nok ikke det. Den ene drittsekken er ikke bedre enn den andre drittsekken, den ene voldsmannen er ikke bedre enn den andre voldsmannen, den ene fascisten er ikke bedre enn den andre fascisten, enhver som velger å bruke vold for å kneble andre mennesker fra å fremføre sitt budskap er ikke hakket bedre selv, antagelig tvert imot.

Og her var det 100 drittsekker mot en drittsekk, er det rart at politiet måtte trø til, hva hadde skjedd om de ikke var der, er det greit at blitzere lynsjer mennesker de ikke liker? Hvordan føles det egentlig å få en brostein i hodet? Er man kommet så "langt" i dette landet allerede at steining er blitt en del av akseptable aksjonsformer?

Hadde de stoppet mens det ennå var liv i mannen?
Jeg er neimen ikke så sikker på det.

Og hva er man da, når man har lynsjet en mann man ikke liker meningene til?

Jeg har et råd til Blitz: Hold dere mest mulig i ro innedørs dere, det blir bare tull hver gang dere roter dere ut i gatene. Før dere har lært dere elementær folkeskikk og en viss respekt for andre mennesker, også de dere ikke tåler trynet på, bør dere drive med mer rolige syssler.

Vi vil ikke ha nynazister i dette landet, det er jeg helt enig i, men vi vil faktisk ikke ha blitzere heller...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar