Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



torsdag 31. mars 2011

Kjærlighetens historie

Da har jeg hørt lydbok igjen. Denne gangen var tittelen «Kjærlighetens historie».
Nå vil vel kanskje de mest observante der ute mene at «nei nå har hun begynt å rote, denne boken har hun jo allerede skrevet om»
Men neida, det var faktisk «Kjærlighetens vidunderlige historie» det, dette er en helt annen bok.

«Kjærlighetens historie» skrevet av Nicole Krauss er på en måte tre historier i en, og sånn fortelles den også som lydbok, der tre forskjellige personer bytter på å lese, avhengig av hvem sin historie det er som fortelles. At de to damestemmene var såpass like at jeg ikke klarte å høre forskjell la ikke noen demper på det, og alle leser bra.
Historiene flettes sammen, for fellesnevneren for alle tre er en bok ved navn «Kjærlighetens historie» skrevet av Leo Gursky i sin ungdom, om og til sin barndomsvenn og ungdomskjæreste Alma. De er begge jøder og vokser opp i Polen før krigen, men mens Almas foreldre er forutseende nok til å sende henne til USA før krigen, er ikke Leo like heldig. Ved å gjemme seg i kjellere, trær, huler og lignende steder, kommer han seg likevel unna i live, men må livnære seg på det han finner, om det så er rotter.

Etter krigen reiser han til USA for å oppsøke sin store kjærlighet, bare for å finne ut at hun har giftet seg med en annen, fordi hun trodde at Leo var død. Men han får vite at hun har født hans sønn og gitt ham navnet Isak.

Vi møter Leo som en ensom, gammel mann som venter på å dø. Men mens han ennå lever vil han gjerne bli sett, så for å tiltrekke seg oppmerksomhet «mister» han gjerne pengene utover gulvet når han er og handler, eller går på butikken for å prøve sko han ikke har tenkt å kjøpe, eller stiller opp som nakenmodell for en gruppe malere. Man får stor sympati med Leo, og hans historie er langt fra bare trist, men også ganske morsom.

Samtidig får vi høre historien om den unge jenten Alma, oppkalt etter Alma i boken, og hennes familie. Hennes far er død, men han kjøpte en gang boken «Kjærlighetens historie» til sin kjæreste, unge Almas mor, og boken kommer til å få betydning for deres liv. Almas mor får et brev fra en mann som ønsker at hun skal oversette boken fra spansk, som er språket den en gang kom ut på, og kapitlene sendes til mannen i posten. Alma lever seg inn i historien, og setter seg fore å finne ut hvem Alma i boken er.

Den tredje delen av boken handler om Leos barndomsvenn Zvi Litvinoff, som fikk Leos manuskript med seg for å ta vare på det, men later overfor sin kjæreste Rosa som om det er han som har skrevet den, for han tror at Leo er død. Boken oversettes til spansk og utgis under Zvis navn.

Alt i alt en svært bra bok jeg gjerne anbefaler. Jeg ble litt overrasket da jeg oppdaget at boken var skrevet av en kvinne, for i mine ører virket den til å være skrevet av en mann, jeg kan ikke forklare hvorfor jeg trodde det, kanskje fordi jeg av en eller annen grunn oftest lese bøker skrevet av menn?

Som lydbok kan jeg i alle fall anbefale den.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar