Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



lørdag 12. februar 2011

Vivian Maier



Har dere sett bloggen "Vivian Maier Her Discovered work"?

Historien bak er spesiell, jeg skrev om den en gang før, men den fortjener en reprise:

"Jeg kom over denne bloggen på nettet en dag, den fascinerte meg litt. Nylig ble det tilfeldigvis oppdaget at en kvinne har brukt store deler av livet sitt på å ta hverdagsbilder fra gatene i Chicago. Hun levde alene, var en som holdt andre på avstand og delte ikke bildene sine med noen. Tilfeldigvis ble det oppdaget 30-40 000 negativer, mange var fremdeles på ufremkalte filmruller, og bildene er nå i ferd med å fremkalles.
Vivian døde rett før hun ble oppsporet av han som kom over bildene hennes, så han fikk aldri treffe henne."

Jeg synes bildene hennes er fantastisk flotte, på flere måter. En ting er at hun har tatt en rekke unike bilder fra hverdagslivet  på 60-70 tallet i USA. Hun har vandret rundt i gatene og tatt bilder av det hun har sett, på godt og vondt. Men det som gir bildene er ekstra dimensjon er den flotte komposisjonen på svært mange av bildene. Hun har hatt et blikk for komposisjon som ikke er alle forunt, hun ser mer enn selv hovedmotivet, bildene hennes er virkelig noe for seg selv.

Jeg har plukket ut noen av mine favoritter, resten kan du se på bloggen, det er flere sider, man blar seg videre nederst på siden.
 
Se alle gruppene av mennesker, som ikke "forstyrrer" hverandre. Og stigen..


Den ballongen..


 
Flotte linjer.


Vet ikke helt hvorfor, men liker godt dette..



Ikke alle tar denne typen bilder...


Flott dybde i bildet, damen bak er vel så viktig som mannen fremme, og flott plassert.


Flott hvordan de "passer inn"..


Nydelig bilde.


Masse flotte linjer her.


Og her...




Jeg liker godt dette og..


Hun har som oftest mennesker med i bildene sine, som fine damer som dette...





...eller unger... som dette.



Til sist et bilde av Vivian selv.




Jeg har plukket ut noen av de bildene jeg likte best, men dette er min smak, vil anbefale å sjekke ut resten av bildene hennes på bloggen her.

3 kommentarer:

  1. Mange gode bilder her. Skal sjekke ut siden hennes ved en senere anledning. Nå venter pensum!

    SvarSlett
  2. Utrolig talent denne Vivian. Faktisk bilder som "gir noe" når man ser på dem.

    Spiralis

    SvarSlett
  3. Ja det er fantastiske bilder.

    Selv om vi i dag ser enormt mange bilder, så er disse spesielle. Ikke bare fordi man vet at disse er tatt før den digitale tidsalder, med et manuelt kamera med manuell lysmåler og manuell fokus, og hvor man ikke visste hvordan eksponeringen ble før man fikk filmen tilbake.

    Det kommer på toppen av de utrolige motivene hun så, og fikk foreviget.

    SvarSlett