Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



tirsdag 15. oktober 2013

Det er ditt valg


I min ungdom var jeg veldig engasjert i miljøvern, men etter hvert forsvant illusjonene, og troen på mine medmennesker og at vi sammen faktisk var villig til å redde verden. Så fikk man vel også annet å tenke på. Miljøorganisasjonene begynte også å skifte fokus fra miljøvern til klima, noen er nå så opptatt av klima at de gladelig ofrer miljøet, som når vi skal redde verden ved å rasere norsk natur med å pepre den med vindmøller. Og vi har de enkle løsninger med avlat, som når man setter høye avgifter på f.eks. bensin. Man kjører like mye, men staten tjener penger på det, uten at miljøet blir bedre av den grunn.



Men kan man ikke redde verden, kan man jo i det minste prøve å redde seg selv. Etter å ha lest i «Sannheten på bordet» har jeg innsett at det er på tide å ta grep, og etter å ha levd et år med en veganer i huset har jeg også innsett at det faktisk er mye man kan gjøre, uten å ofre for mye, ved å tenke på dyrene og sin egen helse når man velger produkter, og mat.

Man kan f.eks velge produkter som ikke er testet på dyr, og velge vekk de som er det. På den måten kan man som forbruker presse produsenter til å bli mer dyrevennlige. Nå er det faktisk nylig kommet et forbud i EU mot testing av kosmetikk på dyr, men det norske mattilsynet har gått ut og sagt at dette er ikke noe de prioriterer kontroll av, så det kan være greit å holde seg til produsenter man vet har vært opptatt av dette også før forbudet.  Og det finnes andre produkter enn kosmetikk, som vaskemidler ol. Her kan man også velge med hodet.

Så har man ull. Ull er et fantastisk materiale som holder oss varme og tørre, MEN det er jo faktisk noen andres hår. Og det er ikke alle sauer som behandles like bra før vi stikker av med pelsen deres. Mulesing har jeg nevnt før, og det er mishandling av levende sauer, hvor man skjærer av deler av bakparten uten bedøvelse, som er smertefullt og noe man ikke bør være bekjent av å støtte.
Derfor kan man jo sjekke denne listen, over hvilke produsenter som ikke bruker ull fra disse sauene.

Ellers kan jeg nevne bambus som et godt alternativ. Det høres ikke spesielt behagelig ut å skulle gå rundt kledd i bambus, men dette materialet er faktisk svært bra. Mykt, med naturlige antiseptiske, antistatiske og lukthemmende egenskaper, vokser naturlig uten sprøytemidler, les gjerne mer om dette her. 
 
Noen ganger står det viskose på et plagg, det trenger ikke bety bambus, men det kan være det. Jeg har kjøpt Tara sine bambus-sokker, og da står det av og til bambus og av og til viskose. Jeg har ikke brukt annet enn bambus-sokker siden jeg oppdaget dem, et par bambussokker med et par ullsokker utenpå, og du fryser aldri mer på føttene. 



Så har man økologisk mat. Jeg har ikke vært særlig bevisst på det, før nå. Men nå leter jeg bevisst etter økologiske varer. Når man ikke kan stole på at myndighetene beskytter innbyggerne mot gift, men kanskje er mer opptatt av produsentene og dere profitt, må man prøve å redde seg selv. Da er jo dette en grei start. Kan du velge økologisk så velger du det, kroppen din er den eneste du har, så hvorfor ikke gi den det beste? Du får mer enn nok gift i deg uansett. 





Skinn er jo også et produkt vi er innpodet til å bruke. Jeg har alltid tenkt at det er naturlig at de bruker skinnet til dyret når vi spiser kjøttet, men så enkelt er det ikke. Mye av varene vi kjøper er importerte, og mange dyr blir dessverre svært dårlig behandlet før de ender opp som kjøtt eller skinn. Norske dyr blir for øvrig ofte dårlig behandlet de og.

Kosmetikk, såpe og kremer inneholder også mange rare stoffer kroppen vår ikke har godt av. Her kan man også velge produkter som inneholder mest mulig naturlige og reine stoffer. Jeg lager både såpe og hudkrem selv, det er ikke vanskelig og da vet man hva man smører kroppen sin inn med. Og vil man ikke lage, kan man kjøpe reine produkter selvsagt, om man vet hvor man kan få tak i det.

Min datter vasker håret i natron, og bruker eplesidereddik som balsam, etter en tids tilvenning er hun svært fornøyd med det.

Dyr er mye smartere enn hva man før har trodd. Både griser og sauer viser seg å være svært intelligente, selv kalkuner blir man jo imponert over om man bare tar seg bryet med å studere dem som tidligere nevnt, så med hvilken rett behandler vi andre levende vesen dårlig for egen vinning?






1 kommentar: