Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



torsdag 5. juli 2012

Sommer i Spania





Da har man hatt en uke i Spania for å tine opp sin forfrosne kropp, og lett solbrent, etter en uke i sol og varme, er man i grunn glad for at den type varme ikke er noe man må leve med så veldig lenge om gangen, selv om det er deilig i små doser.

Det var med en viss skepsis vi bestilte tur til Spania i år, vi lurte jo på hvordan tilstanden var der nede etter hva vi hadde lest om den dårlige økonomien de sliter med, og mennesker som ikke får lønn osv. Da vi var der sist for 4 og 5 år siden så vi allerede tegn til problemer med mange hus og leiligheter til salgs, og byggeprosjekter som stod halvferdige og aldri ble fullført.

Men på solkysten var det ingen problemer som vi kunne se. Spanjolene så ut til å være ved godt mot, de vant jo også fotball-EM midt oppi alt, noe som ikke la noen demper på stemningen kan man si. Men spanjolene vet å feire med måte, det var god stemning og jubel da de vant, naturlig nok, men ingen fyll og herjing som man vel ville forventet om det, utopisk nok, var vi som vant finalen.



Nadalfigur produsert i Valencia.



Flamencodame, ganske typisk suvenir.


Jallabutikkene stod tett i tett. Det er virkelig mye billig skvip å handle, det er merkelig at alle legger seg på det samme: billige produkter av dårlig kvalitet, når det kommer turister som har penger til å betale litt mer for litt bedre kvalitet. Ungene gikk selvsagt amok og handlet dill, dall, ørepynt, solbriller, vesker og annet. Jeg synes det er kjekt å kjøpe noen lokale produkter når jeg er på tur som et minne, og med det mener jeg ikke en kinaprodusert suvenir som det står navnet til stedet man er på, men en liten ting som er typisk for stedet, produsert lokalt. Jeg bestemte meg i fjor for å kjøpe noen små figurer fra stedene jeg besøker, og det var mye å se, men ikke så mye som falt i smak, da man ser at kvaliteten ikke er noe å skrive hjem om. Men en butikk fant jeg til slutt, som hadde noen finere ting, som Nadal-figurer og litt finere smykker.


Det var mange katter å se, disse var jo sjarmerende.



Flott tyr, foretrekker denne varianten fremfor tyrefekting.



Fargerikt armbånd i glassperler.


Så det ble en liten dansende dame og noen katter i Gaudi-mosaikk-stil og et par figurer fra Nadal, de ser ut til å være mosaikk-inspirert de og, i tillegg til noen armbånd av glassperler.

Noen av oss var modigere i matveien enn andre, mens jeg testet ut stedets lokale lasagner, og fant ut at det var helt klart kvalitetsforskjeller, bestilte min modigste datter den ene sære retten etter den andre, da hun fikk servert et fat fullt av hele blekkspruter måtte jeg ta et bilde av maten, og tro det eller ei, hun spiste det..

Blekksprut, for spesielt interesserte..

Spanjoler er hyggelige mennesker, det var ingen som prøvde å lure oss, og man fikk ikke inntrykk av at lommetyverier eller annen kriminalitet var noe problem. Et par tiggere så vi, det var antagelig lokale menn, de hadde enten mistet armer eller bein, vi syntes synd på dem og la igjen en del mynter der i løpet av uken. Ellers hadde vi en annen liten tigger som troppet opp til frokost hver morgen, akkurat passe sky til at det ikke ble for plagsomt, og akkurat passe freidig til at det var ganske sjarmerende. Hun var slank da vi kom, og ikke fullt så slank da vi dro.. 

Frokost-tigger-pus som levde på pølser, bacon, ost og annet som kom i dens vei..

En dag fikk ungene lokket meg med på fiskespa, det vil si at noen små fisker, de kalte dem for doktorfisk, napper død hud av føttene dine. Det var ikke vondt, men kilte selvsagt litt, jeg er glad fiskene ikke var større, det hadde vel ikke vært like sjarmerende da.

Fiskespa, fisk spiser menneske, ny vri..

Enda en hyggelig overraskelse var den totale mangelen på plagsomme insekter i denne delen av landet i alle fall, ikke mygg, knapt nok noen fluer, tenk å kunne oppleve det samme her til lands, å kunne sitte ute og nyte en fin sommerkveld, uten å bli oppspist av mygg/smikke eller drevet til vanvidd av surrende fluer. Dream on!

Med ganske tom lommebok dro vi så hjem igjen, og har gitt vårt lille bidrag til at Spanias økonomi kommer seg på fote igjen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar