Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



onsdag 13. november 2013

Rasisme meg her og rasisme meg der.

Det finnes ennå noen der ute som føler de vinner enhver debatt ved å slenge mot motstanderen at han/hun er en rasist. Så slipper man liksom å komme opp med noen gode argumenter, for den som får slengt dette etter seg bøyer hodet i skam, og tusler stille hjem for å gruble over egen elendighet. Tror altså enkelte etternølere som ikke helt henger med.

Sannheten er vel helst at de fleste der ute himler med øynene og rister på hodet av misbruken av dette en gang så viktige ordet, og knapt gidder å argumentere imot leverandøren lenger. Det får være måte på hvilket nivå man skal senke seg ned til vil de fleste mene, og den slags hersketeknikker hever man seg helst over.

En av de som presterte å bruke ordet nylig var Akhtar Chaudhry. En far fikk omsider nok, etter at ALLE hans 4 sønner var blitt ranet, og gikk ut og sa at nå måtte innvandrerforeldrene komme på banen, for så godt som alle som bedriver denne type ran av andre ungdommer, er innvandrerungdom. Selvsagt måtte mannen poengtere at dette ikke var rasistisk ment fra hans side, og Chadrey var videre opptatt av at det ikke måtte ende opp i rasisme som slo tilbake på innvandrerne å påpeke det faktum at innvandrerungdom raner norsk ungdom i stor stil.

SOM OM DET IKKE ER NETTOPP RASISME AT INNVANDRERUNGDOM RANER NORSK UNGDOM I STOR STIL?

Hvorfor er aldri dette tema? Hva hadde man sagt om det var motsatt? Vi vet vel alle at det hadde blitt ramaskrik, fakkeltog, TV-debatter og stempling av alle nordmenn som rasister og "nå må vi alle gå i oss selv"...som en start, før det virkelig ville ta av.

Det er jo ikke evnen til kontroll det står på, det må jo være viljen, for vi vet jo alle hvor ekstrem kontroll man har på døtrene i disse miljøene, så kanskje man kunne slippe litt opp på jentene, og heller følge litt mer med på hva sønnene bedriver?

I dag kan man lese hva den svenske reporteren, med det ikke fullt så svenskklingende navnet Ehsan Fadakar, lirer av seg av oppgulp. Man kan fascinert beskue hvordan han sparker rundt seg i alle retninger, som en kickbokser som kun har bedrevet egentrening etter intuisjonsmetoden, og mer enn noe annet viser for verden for en uopplyst gjøk og fordømmende menneske han er. Han bruker selvsagt ABB for alt det er verdt og mere til, kobler mot Frp og riktig storkoser seg. Ingen grunn til å ta mannen på alvor eller gi ham flere minutter i rampelyset for så vidt. Det jeg reagerer på er at han kommer seg glatt unna måten han omtaler nordmenn på, som ville blitt tatt svært ille opp om det var en norsk mann som omtalte han og hans folk på samme måte, han er altså opprinnelig fra Iran:

«Allt verkar gå ut på att bevara den norska kulturen, vad den nu är värd. Norrmännen har inte direkt gjort sig kända som några hårdjobbande, smarta ­eller innovativa världserövrare.»

Bytt ut nordmenn og norsk med persere og iransk, og se hva du synes om resultatet.
I Sverige hadde man i alle fall aldri fått dette på trykk.
Ellers sier herren:"Att bli rik på olja är som att vinna på lotto. Du må leva gott, men du är fan ­inte bättre än någon annan. Innan oljan var landet fattigt. Efter oljan har landet pengar, men inte mycket mer än så. Inget Ikea, ­Ericsson eller Nokia."

Men hva mener så den godeste Ehsan om verdens andre oljeprodusenter, har han mon tro noen mening om hvordan man bruker oljepengene sine i Saudi-Arabia, og noen tanker om hvordan man der behandler de fattige, kvinner, homofile eller hvem det nå er denne mannen sympatiserer med for anledningen?

Nok om ham. Over til den virkelige og grusomme rasismen. I alle fall etter dagens definisjon, som altså også omfatter religion. Sist søndag var det et aldeles grusomt innslag på Søndagsrevyen. Det var atter en gang Tormod Strand, NRKs desidert beste reporter, som hadde en sak om situasjonen i Syria. Vi fikk se de såkalte opprørerne, de vi på en måte er på lag med, siden vi alle ønsker å styrte Assad, og vi fikk sett deres metoder. Opprørerne stoppet noen trailere som skulle krysse grensen. De stakkars trailersjåførene fikk spørsmål om hvor mange ganger man må knele under morgenbønnen. De svarte litt nølende tre, og ble visst til slutt enige om det. Det viste seg å være feil svar. Så hva gjør så de ufeilbarlige og velinformerte islamistene, representantene for fredens religion? Informerer de om rett metode og demonstrerer teknikk? Forstår de at mennene ikke er videre interessert i islam og lar dem kjøre videre?  Nei, som de gode islamistene de tross alt er, tvinger de mennene til å knele og skyter dem i hodet.

Dette er rasisme, eller snarere barbarisme, i den verst tenkelige form, og det er nettopp den man burde fokusere på om man virkelig mener noe med det. Jeg har ikke sett reportasjen omtalt et eneste sted etter at den ble sendt, i stedet bruker man tiden på totale dumheter og mentalt lavmål.

Og sånn går nå dagene.

7 kommentarer:

  1. B: "«Allt verkar gå ut på att bevara den norska kulturen, vad den nu är värd. Norrmännen har inte direkt gjort sig kända som några hårdjobbande, smarta ­eller innovativa världserövrare.»
    Bytt ut nordmenn og norsk med persere og iransk, og se hva du synes om resultatet."

    Og der sank innlegget til et tenåringsnivå.
    Dette er vel heller billig og dårlig retorikk. Mener du virkelig at det er et en-til-en forhold å bytte ut nordmenn med persere/ iranere i denne sammenhengen? (Hint dersom dette er tilfellet: Historikk, minoritet..).

    SvarSlett
  2. Mener du at det IKKE er et en-til-en forhold å bytte perser/iraner med nordmenn, og hvorfor mener du det? Mener du at nordmenn på en eller annen måte er hevet over persere, så vi kan ikke føle oss krenket, fornærmet eller såret? Har vi historisk på noe tidspunkt behandlet perserne dårlig, og bør ha dårlig samvittighet overfor dem? Er det et slags forholdstall mellom folkegrupper og hvem som kan snakke nedlatende om hverandre, og er det ikke da flere persere i verden enn nordmenn så det tallet før gå i vår favør? Makan!

    Jeg gir helt opp overfor den type argumentasjon, det er nettopp holdninger som dette som gjør at integreringen ikke fungerer i dette landet, for man stiller ikke samme krav til andre som man stiller til seg selv og "sine". Da må det gå gale, og da er man faktisk rasist.
    Vi (dere) gjør dem til mindreverdige og luller dem inn i en offerkultur de blir værende i, og ingen er tjent med det.

    SvarSlett
  3. Å hetse og å stille krav er ikke det samme.

    Gir deg opp i forhold til forståelse av historisk forståelse i forhold til undertrykking og diskriminering.

    Som en norsk, hvit kvinne er det kanskje vanskelig å sette seg inn i, men prøv å se for deg en norsk skoleklasse der det er litt forskjell i hvor hardt det treffer når er sier noe nedsettende om den som allerede er mobbet, i forhold til en som har god selvtillit og en god trygghet i seg selv. Å snakke stygt til/ om noen er fortsatt ikke riktig, men et en-til-en forhold i forhold til effekten av det en sier er det ikke.

    SvarSlett
  4. Nå er det ikke snakk om en elev i en klasse her, men en mann i en jobb hvor han får si sin mening med god betaling og har sterk påvirkning og innflytelse, jeg kan bare ikke fatte at noen kan mene at det er greit at vi utsettes for noe vi samtidig mener at andre ikke skal utsettes for. Noen ser til og med ut til å mene at vi fortjener det, og når har vi historisk behandlet noen dårlig som vi i dag skal føle ansvar for?
    Kanskje du burde lese denne:
    http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/05/15/466255.html

    Det er ikke vanskelig å sette seg inn i hvordan det er å være et mobbeoffer, den som skiller seg ut fra de andre, men at dette er noe som bare rammer de med en mørkere hudfarge enn vår er så hinsides naivt. Det finnes mange måter å stikke seg ut på. Det er faktisk nok av unger som opplever å være den eneste eller noen få etnisk norske i en skoleklasse i sitt eget land, og som opplever rasisme den veien, men dette er av en eller annen grunn sett mye mildere på. Av naive foreldre og andre som voksne som ikke vil forstå. Jødene er en svært utsatt og dårlig behandlet gruppe i hele Europa, men fordi deres mobbere i stor grad ikke er etnisk norske er det lite forkus på dette i skolen i dag. I skolen er dette er problem man er altfor unnfallende overfor:

    http://www.nrk.no/norge/--norsk-unnfallenhet-over-jodehat-1.7038008

    SvarSlett
  5. Et par eksempler på hvordan rasisme kan arte seg mot nordmenn og svensker, man fordrives faktisk fra sitt eget hjem, og ingen bryr seg, for det er raisme "feil vei":
    http://www.rights.no/2013/11/vager-ikke-besoke-malmo/

    http://www.document.no/2013/11/om-a-gjenta-fortidens-feil/

    SvarSlett
  6. 1) Fra artikkelen om Malmø: "De opplever seg fordrevet av kontinuerlig trakassering, vold, og ensomhet som svenske.".

    Vær så snill å ikke tillegg meg meninger som om dette skulle være noe positivt jeg forfekter.

    2) B "Nå er det ikke snakk om en elev i en klasse her, men en mann i en jobb hvor han får si sin mening med god betaling og har sterk påvirkning og innflytelse".

    - Jeg håper du skjønner at metaforen jeg beskrev handlet om den som blir rammet av negativ omtale - at personer som allerede har en svak stilling i samfunnet kan oppleve negativ omtale mer sårende og negativt en personer som tilhører en mer positivt omtalt gruppe i samfunnet. Andre eksempler er som du nevner jøder. Enda et er homofile. Som jeg skrev har historikk og i den grad du tilhører en minoritet osv. mye å si for hvordan slike negative omtaler treffer.



    SvarSlett
  7. Nei, jeg regner selvsagt ikke med at du forsvarer dette, problemet er bare at så få er opptatt av det og kritiserer det, antagelig fordi mange ikke vet om det, men også til dels fordi man er redd for å stemples som rasist om man kritiserer noe som har med innvandring å gjøre. Bedre da å se en annen vei for mange, så lenge det ikke rammer en selv. Og mange flytter bare stille og rolig vekk, som man ser mye av i områder av Oslo.

    Jeg mener som før at det ikke er en unnslydning at man er en minoritet for å snakke nedlatende om andre. Forventer man selv å bli sett på som likeverdig er første bud å gjøre seg fortjent til det. Man har ikke nødvendigvis en svak stilling i samfunnet som minoritet, vil vel si til dels tvert imot. Det er mye man kan si og komme unna med da, nettopp fordi mange tenker at det er synd på dem, og unnskylder dem. Jøder og homofile er typiske eksempler på grupper som utsettes for hets og hat fra andre minoritetsgrupper, og dette har man faktisk av den grunn prøvd å legge lokk på. Da er man virkelig ute å kjøre. En av de store feilene mange gjør er å tro at rasisme er noe som først og fremst forekommer blant hvite, det er ganske historieløst. Om rasisme treffer har nok mye å gjøre med hvordan man ser på seg selv i forhold til andre grupper, og det er nok av grupper i Norge i dag som ser seg selv hevet langt over nordmenn og vår kultur.

    SvarSlett