Litt av hvert

Dette blir litt av hvert. Bildene mine, meningene mine, ting som interesserer meg, provoserer meg eller engasjerer meg.



fredag 9. november 2012

En langvarig forlovelse



En bok jeg lenge har tenkt at jeg skulle skrive om er «En langvarig forlovelse» av Sebastien Japrisot, som egentlig er et pseudonym for Jean Baptiste Rossi.

Jeg leste en gang en bok av Rossi som jeg likte godt, og da jeg oppdaget at han også skrev under et annet navn måtte jeg jo også lese denne. Jeg slet litt i starten, for historien begynner med å fortelle om 5 soldater som føres inn i skyttergravene under første verdenskrig, men de omtales ikke alltid ved navn, men med nummer, og man får litt informasjon om hver soldat, og stadig litt mer gjennom boken, så det tar litt tid å få alle opplysningene på plass. Jeg hørte faktisk boken igjen som lydbok for ikke så lenge siden, og da tok jeg notater underveis så jeg lettere kunne få plassert de forskjellige personene, også mange andre utenom de 5 soldatene.

For å oppsummere for de som eventuelt vil lese boken kan jeg ta det her:

1818 - Tito, 30 år, kjevhendt, kvalte en gang en offiser, hittebarn, har en kone og en sønn: Baptistien. Tålmodig, ble hentet på gården og brakt inn i krigen, omtales som «Den mannen», stor, ensom ulv heter egentlig Benoite Notredame, konen heter Mariette Notredame, konen flyttet 

7328 – Ange Bassignano- «Engel» lite dekkende tilnavn, italiensk innvandrer, pen, egoist, tyvaktig, feig, Nino 26 år, «Straffangen» kallenavn, satt i fengsel i 5 år, hallik, «Tina (Valentina) Lombardi kjæreste

2124 - Kleber Boquet, kallenavn «Eskimoen», snekker, kalt Bastoch, dro til Amerika, venn av lille Louis, skutt ved et uhell, 37 år, sympatisk, bodde sammen med Veronique Passava, hadde støvlene til en tysk soldat

4077 – Six-Sous Francis, korporal, sveiser, kone Therese Genjarde og to døtre, ikke god til å snakke, fagforening, styggeste sår, snill, sykkeinteressert, 31 år, konen er spinkel, lyst hår jobber i vaskeri

9692 – Jean, Manech, kornblomsten, kjæresten til hovedpersonen i boken: Mathilde

Historien begynner med at disse 5 føres frem til fronten for å straffes med døden. De har alle sammen skadet seg i hånden, 4 med vilje, den siste ved et uhell, og de skal straffes for å skremme andre fra å gjøre det samme for å få slippe å delta i krigen som var deres intensjon. De skal sendes ut i ingenmannsland mellom skyttergravene, hvor de antagelig vil møte den visse død.
Hva som videre skjer nøstes så opp igjennom boken, da Manechs kjæreste setter seg fore å finne ut av hva som skjedde med de fem denne natten. Alle fem soldatene antas å være død, men ikke alle de etterlatte aksepterer dette, og noen av dem begynner å grave i saken, da det går rykter om at en eller flere av soldatene kan ha overlevd.

Det er en spennende og fascinerende historie, om en som aldri gir opp, om en som følger hjertet sitt for å finne ut hva som skjedde med hennes forlovede. 

Man kan bli litt forvirret over navn, det er en del å holde styr på, men jeg synes boken er vel verdt å lese, og har notert ned noen stikkord også om andre personer:

Daniel Esperanza: 43 år, døende soldat som informerer Mathilde om noe av det som skjedde ved fronten den kvelden, og setter henne på sporet. Sersjant, eksporterte vin, ikke søsken, foreldre døde, fattig, skrev og sendte en siste hilsen for de fem soldatene som familiene mottok

Kaptein Etienne Favourier, ville ikke motta fangene, historielektor, «Sleivkjeften», ugift, frimerker

Løytnant Estrangin hadde ideen om å la fangene skrive brev hjem

Soldat Celestin Poux, «Hærens skrekk», får tak i alt som trengs, «Enda litt til», «Tetto», «Svøpen», oppsøker Mathilde

Korporal Benjamin Gordes, «kavringen», kamerat av Kleber, snekker, sympatisk, kone og 5 barn

Chardolot omkom da han ble evakuert, eneste sønn, korporal

Lille Louis driver en bar, venn av eskimoen, bokser, seilskutemodell laget av eskimoen

Pierre Marie, 50 år gammel advokat, sjarmerende, venn av Mathildes far

Det er også en del andre personer, men tror dette får holde. Jeg kan ikke garantere at navnene er korrekt skrevet, da jeg overhodet ikke kan fransk, og noen navn er vel skrevet etter sånn jeg hørte de, mens noen har jeg sjekket opp i boken.

Det er en bok om både krig og kjærlighet, ondskap og håp, om en som aldri gir opp, om mennesker som savner sine kjære, om mennesker som er villig til hva det måtte være for å finne sine kjære igjen eller hevne de. Det er en bok som gjør inntrykk og en bok som er verdt å lese.
Det er også laget film av boken, filmen er grei nok, men som alltid ellers er den såpass forskjellig fra boken til at man blir en smule frustrert.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar